Vi täcker våra kostnader

Publicerad:
Uppdaterad:

TV

SVT:s vd: Därför blir det mindre pengar till Världens Barn

SVT:s ekonomi väger tyngre än hjälp till världens svältande barn.

Vd Christina Jutterström bemöter nu den hårda kritiken mot hur intäkterna från telefonomröstningen i Melodifestivalen fördelats.

- Vi gör det här för att täcka våra kostnader, säger hon.

BEHÖVER PENGARNA SJÄLVA Christina Jutterström, vd på SVT, ser inget konstigt i att Världens barn i år fått 28 miljoner mindre av pengarna i telefonomröstningen.
BEHÖVER PENGARNA SJÄLVA Christina Jutterström, vd på SVT, ser inget konstigt i att Världens barn i år fått 28 miljoner mindre av pengarna i telefonomröstningen.

En telefonröst i Melodifestivalen har tidigare varit en närmast oavkortad gåva till världens fattiga barn.

Men inte i år.

Inför årets tävling sänkte SVT samtalskostnaden från 9,90 kronor till 5,70 kronor. Och Världens barns andel av intäkterna rasade från 85 procent till 24 procent. SVT tog dessutom 1,41 kronor/samtal - lika stor andel som Världens Barn - till den egna kassan och förklarar allt med dålig ekonomi.

28 miljoner mindre

Facit blev 28 miljoner kronor mindre till de fattiga i tredje världen.

I går riktade flera av hjälporganisationerna i Världens Barn-gruppen hård kritik mot SVT och hotade lämna samarbetet.

Kritiken kvarstår i dag.

- Det var inget taktiskt uttalande. Det har blivit mindre pengar till oss och frågan är nu hur vi ska göra för att få in mer pengar, säger Anders Milton, ordförande i Röda Korset.

Christina Jutterström, vd för Sveriges Television:

- Det vi tagit ut pengar för är för att täcka marknadsföringen av Världens Barn och telefonomröstningen. Jag anser nämligen inte att tv-tittarnas licensavgifter ska gå till detta.

- Allt utöver omkostnaderna går till Världens Barn. Det finns ingen girighet hos oss. Det handlar om att täcka kostnader.

Men intäkterna för Världens barn har sjunkit kraftigt?

- Det är ingen hemlighet att vi har haft anledning att se över våra kostnader. Vår uppfattning är att kostnaden för marknadsföringen och telefonomröstningen inte ska finansieras av tv-avgifter. De pengarna ska gå till att göra program.

"Bara en gissning"

Hur ser du på hjälporganisationernas hot att lämna samarbetet?

- Det handlar inte om festivalen utan om att avtalsperioden för Radiohjälpens avtal med hjälporganisationerna går mot sitt slut. Just nu förs diskussioner om hur det ska se ut i framtiden.

Tror du att lika många personer ringt och röstat i Melodifestivalen om inte delar av intäkterna gått till Världens Barn utan bara till att täcka SVT:s kostnader?

- Det svaret kan bara bli en gissning.

Avstår från att gissa

Och vilken är din gissning?

- Jag avstår från att göra en sån.

- Samtalskostnaden var lägre i år och det kan ha bidragit till att fler ringde.

Den sänkta samtalskostnaden är också ett skäl till att intäkterna minskat för Världens Barn. Varför valde ni en lägre taxa?

- Det kan jag inte svara på.

- Vi har täckt våra kostnader och ändå kunnat skänka över sex miljoner kronor till Världens Barn i år.

"Inte girighet"

Alf Svenssson skriver i en debattartikel att "SVT:s vd Christina Jutterström har gett girigheten ett ansikte"?

- Det är inte girighet att vi täcker våra kostnader och skänker allt övrigt till Världens Barn.

Ni gör ändå ett stort nummer av att delar av intäkterna går till Världens Barn i Melodifestivalen?

- Men det finns inget dolt eller hemligt i det. Tittarna fick informationen och 14 procent fler ringde in och röstade jämfört med året innan. De har förstått. Människor är inte dumma.

"Bli lite intelligent"

Man kan också se det som att ni använder välgörenheten för Världens Barn till att locka folk att ringa och därmed täcka er kostnad för telefonomröstningen i Melodifestivalen?

- Nu får du allt bli lite intelligent! Om vi inte haft åtagandet mot Världens Barn hade vi inte heller haft några kostnader för att marknadsföra dem.

28 miljoner gör en enorm skillnad

Kritiken mot SVT:

Dan Panas

Publicerad: