Adam Alsing i ”Top gear”, ett snårigt polskt mysterium och en förbannad Spike Lee

Av: Karolina Fjellborg

Publicerad:
”Top gear Sverige”, ”Den enda lögnen” och ”Da 5 bloods”.
Foto: Dplay/Netflix.
”Top gear Sverige”, ”Den enda lögnen” och ”Da 5 bloods”.

VECKANS STREAMINGTIPS Smittande entusiastiska ”Top gear Sverige” blev Adam Alsings sista program. Alla talar polska i Netflix senaste mysterium. Och Spike Lee både underhåller och undervisar med den annorlunda, streamingaktuella Vietnamrullen ”Da 5 bloods”.

Top gear Sverige


Hur skulle man göra med den nyinspelade svenska versionen av BBC:s långkörare ”Top gear”, när programledaren Adam Alsing avled i sviterna av covid-19 i april i år? Discovery Networks Sweden beslöt, i samråd med familjemedlemmar och vänner, att programmet skulle sändas som planerat, och tillägnas Alsing. Och visst var det rätt beslut. ”Top gear Sverige” är en varm, initierad, lekfull och passionerad programserie, med en tung fot på gasen och massor av smittande entusiasm från den motorburna trion Alsing, Tony Rickardsson och Marko ”Markoolio” Lehtosalo. Ett alldeles för tidigt, men fint, avsked av en stor och folkkär personlighet.
Dplay

Foto: Linus Hallsénius/Dplay.
”Top gear Sverige”.

Den enda lögnen


Tidigare i år kom ”The stranger”, och nu har ännu ett Harlan Coben-mysterium kommit till Netflix. ”Den enda lögnen” (”The woods”) har dock en helt annan, mer dämpad stil, och ett annat språk, då skådeplatsen är flyttad från bokens New Jersey till Warszawa. Berättelsen utspelar sig på två olika tidsplan, 1994 och 2019, och kretsar kring Paweł Kopiński (Grzegorz Damięcki som vuxen, Hubert Miłkowski som ung); en åklagare som tar sig an ett våldtäktsfall samtidigt som han inser att hans syster – som försvann ihop med tre andra ungdomar från ett sommarläger för 25 år sedan – kan vara vid liv. Nostalgisk och vemodig spänning, med snyggt foto, ett starkt soundtrack, och lättare vibbar av Netflix tyska mindfuck ”Dark”.
Netflix


Da 5 bloods


Förra året vann Spike Lee, äntligen, en Oscar, för manuset till ”BlacKkKlansman”. Den här hybriden av Vietnamfilm, kupprulle, historielektion och uppläxning håller en betydligt ojämnare kvalitet – MEN är aldrig mindre än fascinerande, energisk och egenartad, och anländer dessutom med en nästan onaturligt bra tajming. Själva intrigen är enkel – fyra svarta krigsveteraner återvänder till Vietnam för att leta efter sin stupade väns kvarlevor, och guldet de grävde ner i djungeln – men vad det egentligen handlar om, är en ilsken uppgörelse med amerikansk rasism och historiebeskrivning.
Netflix


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv


Publicerad:

LÄS VIDARE