”Säger ganska mycket om hur desperata de är”

1 av 4 | Foto: Danny Saucedo, Pernilla Andersson och Tommy Körberg i ”True talent”.
TV

TV3:s storsatsning ”True talent” totalfloppar.

Senaste avsnittet sågs bara av 80 000 tittare.

Och i ett försök att vända trenden har produktionen nu erbjudit Aftonbladets krönikörer pengar – för att skriva artiklar om deltagarna.

– Jag fann det chockerande och häpnadsväckande, säger Fredrik Virtanen.

”True talent” målades av kanalen ut som ”Idol-dödaren”. Men det har - milt sagt - inte levt upp till hajpen. Senaste avsnittet sågs av ynka 80 000 personer.

Och den dåliga tittarsiffran har gjort produktionen rejält desperat.

I ett mail erbjuder de Fredrik Virtanen och Markus Larsson pengar för att närvara på deltagarnas spelning på en krog i Stockholm.

– Vi kommer låta våra talanger sjunga på en krog här i Sthlm på måndag, och behöver musikrecensenter som kan täcka spelningen. Givetvis mot betalning.

”Aldrig varit med om liknande”

Fredrik Virtanen om sin reaktion när han läste mailet:

 – Jag fann det chockerande och häpnadsväckande. Jag har aldrig varit med om något liknande under 20 år som journalist.

– Det här handlar förmodligen om två stackars amatörer som försöker göra journalisters arbete och då kan det gå snett. Att det händer nu är ganska typiskt. Vi lever i en bloggosfärtid där gamla journalistiska ideal ansas gammalmodiga och aparta.

Nöjesbladets musikrecensent Markus Larsson fick även han mailet:

– Det säger ganska mycket om hur desperata de är för att få uppmärksamhet. Jag tror att det där produktionsbolaget måste fortbilda sina medarbetare om vad journalistik är. Annars får de finna sig i att vara till allmänt åtlöje. Såna här mail tyder framför allt på stor okunskap. Det är som att ett skivbolag skulle betala mig för att recensera Orups turnépremiär.

”Helt åt helvete”

Och på TV3 slår man ifrån sig ansvaret och lägger skulden helt på produktionsbolaget Mastiff:

– Det är åt helvete! Det här är helt och hållet gjort på eget bevåg från, vad jag förstår det som, en redaktör på Mastiff, säger presschefen Max Lagerbäck.

– Inga underleverantörer får någonsin ha kontakt med press. All sådan kontakt ska skötas via TV3:s pressavdelning.

I ett mail till resume.se ber nu Mastiffs vd Cem Yeter om ursäkt för det inträffade:

– Det som har hänt är beklagligt på flera sätt. Uppsåtet från vår redaktion har aldrig varit att köpa redaktionell exponering, utan det handlar om att vi har formulerat oss på ett dåligt sätt och inte varit tillräckligt tydliga med vad vi vill.   

– Dessutom har vi brustit i de överenskommelser som finns mellan oss och vår kund, att vi som produktionsbolag inte ska kontakta journalister och media på egen hand utan att ha tv-kanalens godkännande. I detta fall så har vi brustit på denna punkt och det känns olyckligt att vi sätter TV3 i en situation som de inte har haft kännedom eller har varit medvetna om. För det ber jag ursäkt, skriver han.