Hotet mot ”Bingolotto”

TV

Peter Jihde het som programledare för TV3:s nöjessatsning "Take off"

1 av 2 | Foto: SARA RINGSTRÖM
Kan sänka bingolotto TV3:s nya nöjessatsning "Take off" är en blandning av lotteri och frågesport och ska bli treans starkast vapen mot konkurrenten. Peter Jihde står högst upp på skaparen Gert Eklunds önskelista.

TV3 ska knäcka ”Bingolotto” - med nya storsatsningen ”Take off”.

Peter Jihde uppges vara hetaste kandidaten till jobbet som programledare.

-”Bingolotto” är föråldrat, säger skaparen Gert Eklund.

I slutet av 1980-talet grundade Gert Eklund ”Bingolotto”.

För fem år sedan sålde han konceptet - och började samtidigt att utveckla nya spelprogrammet ”Take off”.

Nu tyder allt på att det får tv-premiär i höst.

- Målsättningen är att sälja en miljon lotter i veckan, säger Gert Eklund.

”Take off” är en blandning av lotteri och frågesport, där spelplanen utgörs av en världskarta. En tung marknadsföringskampanj planeras inför premiären och ett stort antal föreningar i landet har redan visat intresse för lotten, som kostar 25 kronor.

TV3 hemlighetsfulla

- Man kan vinna både pengar och jorden runt-resor.

Flera kanaler har visat intresse för ”Take Off”, men enligt Gert Eklund ska TV3 sända programmet på lördagar.

- Allt är inte klart, men förhandlingarna har kommit långt, säger Gert Eklund.

TV3 är mer hemlighetsfulla.

- Samtal har förts, men inget är klart, säger kanalens presschef Max Lagerbäck.

Just nu pågår en intensiv jakt på programledare. Hemlighetsmakeriet är stort.

-Jag vet vem jag vill ha, mer säger jag inte nu, säger Gert Eklund.

Vill ha Jihde

Men enligt Aftonbladets källor står SVT-Sportens profil Peter Jihde högst på önskelistan.

- Vi presenterar namnet i höst, säger Gert Eklund.

Nu kan ”Take off” bli nådastöten för hans gamla skapelse, krisdrabbade ”Bingolotto”.

Tv4 inte nervösa

- Det känns konstigt, men samtidigt är ”Bingolotto” så föråldrat och misshandlat att det förlorat sin attraktionskraft. Någon gång måste man komma med en ny produkt, säger Gert Eklund.

TV4 räds inte ”Take off”:

- ”Bingolotto” är ett så starkt varumärke att det klarar konkurrens, säger programchefen Anders Knave.

Tobias Lindner