Ont om optimism för allmän-tv:s framtid

TV

Tv-festivalen i Monte Carlo är med sina 43 år en av tv-världens äldsta tävlingar som med säker hand profilerar ämnena i tiden. Traditionellt intresserad av dramaserier och film för tv och gnistrande av ett rikligt uppbåd av internationella stjärnor profilerar sig festivalen utåt som en tv-världens motsvarighet till den glamorösa filmfestivalen i Cannes. Men det som förnyar denna roliga, eleganta och spänstiga festival är att den dels är först med att förklara nyhetsreportage som särskild tv-genre, dels engagera sig starkt i dokumentärer om såväl mänskliga rättigheter som miljöfrågor. Inte minst roligt är alltså ett starkt miljöpris – prins Rainier III:s hederspris därtill – som i år tilldelades Sveriges Televisions framgångsrika ”Uppdrag granskning” för reportaget ”Hotet från oljan”, sänt 14 januari i år. Reportaget av Andreas Rocksén utgick från den stora oljekatastrofen utanför spanska kusten i november 2002.

Ingen tillfällighet heller att festivalens hederspris redan vid invigningen tilldelades tv-världens störste filantrop, frifräsaren (”The Mouth from the South”) och miljarddonatorn till FN Ted Turner från Atlanta som med uppfinningen för 23 år sen, nyhetskanalen dygnet runt, CNN, revolutionerat tv-världen.

Den pojkaktige snart 65-årige vithårige giganten har sen länge överlåtit CNN i andra händer och engagerar sig i dokumentärer i frågor som gör honom nervös som förhållandet kärnvapenarsenaler och terrorism. Resultatet, det sex timmar långa undersökande reportaget ”Avoiding Armageddon”, deltog dock inte i tävlingen.

Medan festivalen ger stor plats åt allmän-tv som den kommersiella tv:ns viktiga komplement är det ont om optimism från företrädarna för allmän-tv självt.

Det talas mycket om kris.

– Man hittar inte längre den nivå som tydligt skilde ut den från kommersiell tv. Allmän-tv står mer och mer för ett kommersiellt tittarvänligt perspektiv, som får EU att ifrågasätta det rimliga med särskilda statliga privilegier för allmän-tv, suckade exempelvis mångårige internationelle chefen för italienska RAI tillika juryledamot i genren nyhetsdokumentärer, Antonio Bruno.

Själv frapperas jag av vitaliteten i själva sammanblandningen, tydligast hos brittiska BBC. Kultserien ”The Office” säljs exempelvis inte bara i original utan också som format, det vill säga tv i andra länder kan köpa själva receptet och göra egna lokala tappningar av serier om jobbet. Varken allmän-tv eller kommersiell tv kan värja sig för att tv-världens hetaste trend är så kallade format och serier utan skrivet manus (dokusåpor och reality shows).

Det svenska produktionsbolaget Mastiff tv profilerar sig på festivalen med att ha placerat formatet ”Klassfesten” i Kina och Indonesien. Trendigt är dokusåpor där deltagarna inte vinner priser. I ”Extreme makeover” är poängen chansen att slå omvärlden med häpnad genom att göra om sig själv. Inspirerad av de påhittade rättsfallen i serien ”Law and order” har amerikanske Bill Guttentag skapat den framgångsrika realityserien ”Brott och straff” (dramadokumentär hade det hetat förr) helt byggd på den verklighet utan manus som finns i hans filmande av hundratals rättegångar. Han hade dock inte insett vidden av den kommersiella verkligheten i amerikansk tv. Annonsörerna styr innehållet så starkt att vissa ämnen helt enkelt inte får visas i rutan.

– Vi har inte kunnat sända två av våra absolut starkaste program, om rattonykterhet och barnmisshandel, för att annonsörerna inte ville bli förknippade med frågorna, som Guttentag konstaterar.

Tydligare kunde det inte sägas: allmän-tv behövs som publikens mänskliga rättighet i tv-världen.

Kerstin Hallert