Kravet för mer ”30 grader”: sälj vidare

avChristoffer Nilsson

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Johan Paulin/SVT
”30 grader” hänger löst.

Det är ännu oklart om det blir en ny säsong av ”30 grader i februari”.

För att få ihop ekonomin måste produktionsbolaget sälja serien vidare till andra länder.

– Vi har inte nått dit än, säger producenten Lars Pettersson.

I måndags visade SVT ­säsongsavslutningen av ­tittarsuccén ”30 grader i ­februari”. Dramaserien med Maria Lundqvist, 48, och Kjell Wilhelmsen, 45, i två av huvudrollerna, har följts av nästan 1,5 miljoner tittare – per avsnitt.

”Fråga om pengar”

Trots populariteten hänger orosmolnen fort­farande i luften – och tittarskaran kan ännu inte räkna med en andra säsong.

– Vi ska göra en noggrann utvärdering innan vi tar några beslut. Det är en fråga om vilka program vi ska ­satsa på och hur mycket pengar vi har, säger Christian Wikander, programchef för drama och nöje på SVT.

Nöjesbladet har tidigare berättat om de problem som kantade inspelningsperioden.

Det var bland annat regissörs­avhopp och våldsamma stormar som gjorde att tiden blev lidande och budgeten ansträngd.

Har inte nått målet

För att produktionsbolaget bakom serien, Fundament film, ska få ihop budgeten måste de sälja vidare ­serien till andra länder. Trots månader av samtal med ­tyska distributörer har bolaget ­ännu inte nått sitt mål.

– Det är tyvärr samma ­läge som inför premiären av ­serien. Vi har inte nått dit än. Vidareförsäljning tar sin tid, säger Lars Pettersson, producent på Fundament film.

Publicerad: