Debatten har rasat – först nu visas Josefin Nilsson-filmen på SVT

SVT play har blivit folkligt – men man får inte stänga ute de grupper som inte använder playtjänster

Foto: SVT
En vecka senare i tablån. Fredagen den 29 mars visar SVT2 ”Josefin Nilsson – älska mig för den jag är” som det redan snackats om i en vecka.

På fredagen visas dokumentären ”Josefin Nilsson – älska mig för den jag är” på SVT 2. Som om inte alla redan hade sett den på deras playtjänst.

”Alla” är en sanning med modifikation. Men tiden när tv-tablån var kung – och folk bänkade sig i soffan på ett visst klockslag – är historia.

Spänningen i direktsändningen finns visserligen fortfarande. Live från en nyhetshändelse, en fotbollsmatch eller en spexig kändistävling som ”Let’s dance” (TV4).

Men i de flesta andra fall finns ingen som helst poäng med att passa några sändningstider.

Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” av Internetstiftelsen i Sverige betalade drygt hälften för något slags ”video på nätet” under 2018 (störst är Netflix). Rapporten innehåller många intressanta siffror, som att drygt 75 procent av 66-75-åringarna numera tittar på strömmad tv.

Hur folklig användningen av playtjänster har blivit märks i hur SVT hanterar sina publiceringar. Programmets premiär betraktas oftast som dagen det läggs ut på nätet – och vissa (som brittiska serien ”Kritiskt tillstånd”) kommer aldrig ens att visas på vanlig tablå-tv.

 

Nu när dokumentären om Josefin Nilsson äntligen sänds på SVT2 den 28 mars kl 20 har debatten om den redan rasat i en hel vecka. Förra fredagen satt nämligen systern Marie Nilsson Lind och producenten Anna-Carin Pihl i SVT:s morgonstudio för att lansera premiären på SVT Play.

På en vecka har 857 719 tittare sett Josefin Nilsson-dokumentären, vilket kan jämföras med första avsnittet av omtalade ”Leaving Neverland” om Michael Jackson som nu har över en miljon videostarter (enligt mätföretaget MMS) på SVT Play. 

 

Att kunna se vad man vill när man vill är bekvämt, och för dem födda på 90-talet och framåt den enda verklighet de har upplevt.

Samtidigt är det viktigt för SVT, som via skattsedeln verkar på uppdrag av hela svenska folket, att inte stänga ute de grupper som av olika anledningar inte använder SVT Play överhuvudtaget.

SVT behöver följa med sin tid, men inte rusa ifrån sin publik. Balansgången är svår, särskilt i ett tv-landskap där den hårda konkurrensen mellan playtjänster ­bara blir ännu värre nu när jättarna Apple och Disney ger sig in i matchen.

Genom att visa ”Leaving Neverland” och dokumentärserien om artisten R Kellys påstådda övergrepp tog SVT publiceringsbeslut som nog inte varit möjliga för några år sedan. Den offensiva etiska bedömningen kan hänga ihop med jakten på uppmärksamhet, men ska också ses i ljuset av #metoo och tusentals år av förövare som kommit undan konsekvenser – för att de är män, rika eller upphöjda ”genier”.

 

Till skillnad från ”Leaving Neverland” pekar dokumentären om Josefin Nilsson inte ut någon förövare vid namn, men att gräva fram det kräver knappast några avancerade internet-kunskaper. Det är naturligtvis SVT fullt medvetna om.

Lika odiskutabel som playtjänsternas segertåg, är styrkan i ”Älska mig för den jag är”. Det går inte att värja sig mot Josefin Nilssons livskraft, de vidrigheter hon drabbats av eller hennes systers sorg. För ibland blir det aldrig riktigt bra igen, när döden lämnat ett för stort tomrum där framtiden borde ha varit.

 

Foto: SVT
Morteza och hans dotter.

Veckans...

... dokumentärserie. Vilka var det egentligen som kom till Sverige i den stora flyktingvågen 2015? ­”Tusen dagar i Sverige” (SVT) skildrar tre familjers öden – tristessen, hoppet och oron för om man kommer få stanna eller inte. Sorgligast är historien om afghanska Morteza, Ferdina och deras dotter som slits isär av den plågsamma asylprocessen.

 

”The dirt”.

… rocksluskar. ”The dirt” (Netflix), som bygger på Neil Strauss bok om Mötley Crüe, är en rätt ­menlös historia, men som ”Game of thrones”-fan är det roligt att se ärkesadisten Ramsay Bolton (i verkligheten Iwan Rheon) som gitarristen Mick Mars.

 

… science fiction. Andra säsongen av ”The OA” (Netflix) är här, nu även med en sidohistoria om ­privatdetektiven Karim Washington (Kingsley Ben Adir) som letar efter en försvunnen tonåring i San Francisco­. I övrigt är det som vanligt en snurrig intrig med galna psykiatriker, inlåsta barn, ryska oligarker, mystiska dataspel, parallella verkligheter och plötslig minnesförlust. Obegripligt men charmigt, och ­skapat av huvudrollsinnehavaren själv, Brit Marling.

 

… pepp. Säsong fem av Jed Mercurios nagelbitare ”Line of duty”, om korruption inom den brittiska polisen, har premiär på söndag på BBC. Tyvärr är det ännu oklart när den kommer till SVT.

 

… varmaste. I ”Lerins lärlingar i Brasilien” (SVT) åker den kreativa Karlstad-gruppen till Manoel JuniorMarques hemland för att få inspiration. Det blir inte helt lätt, inte minst för de vars funktionsnedsättning innebär att de har svårt att föreställa sig det okända. Man bör gå emot sina rädslor sägs det, men här är det även okej att inte våga.

 

avSandra Wejbro

ARTIKELN HANDLAR OM