Hon lämnar MTV för ny supersåpa

TV

Ulrika Eriksson leder jakten på morgondagens stjärnor

Foto: ULF HÖJER
SVT:S NYA STORSATSNING Ulrika Eriksson guidar tittarna genom sex länder för att hitta de personer som är tillräckligt talangfulla för att kunna få skivkontrakt. Det är en svensk programidé som redan har sålts till 13 länder.

”Popstars” på Kanal 5, "Fame factory" på TV 3.

Och nu, entré för ”United stars of Europe” på SVT.

En talangjakt där castingen sträcker sig över sex länder och sänds i 14.

MTV-profilen Ulrika Eriksson axlar programledarrollen i denna jättesatsning.

Som Aftonbladet kunde avslöja redan i maj, kommer den största och första dokusåpan i sitt slag, ”United stars of Europe”, börja sändas i slutet av september.

Nu är kanalen bestämd: SVT 2.

– Vi tyckte det var en spännande idé. Vi är särskilt glada för att det är ett underhållningsprogram som riktar sig till en ung publik, säger Jan-Erik Westman, presschef på SVT.

I ”United stars of Europe” får ungdomar med artistdrömmar chansen att ses av en mångmiljonpublik från 14 olika länder. Vinsten är som i andra talangtv-program, skivkontrakt och mycket tid i tv.

Skivkontrakt som vinst

Genom castingar i Göteborg, Moskva, Berlin, Paris, Bryssel och London gallras två grupper, en popgrupp och en rockgrupp, på fem personer ut som går vidare till final. Där är det tv-tittarna som bestämmer genom sina mobiltelefoner vem som vinner finalen.

Under castingen väljer en jury bestående av branschfolk och världsartister ut vilka som går vidare.

Programledare blir svenska Ulrika Eriksson från MTV som nu lämnar musikkanalen för SVT.

Vad skiljer ”United stars of Europe” från ”Popstars” och ”Fame factory”?

– Likheter finns, men här är det spännande att deltagarna kommer från olika länder och har olika kulturella bakgrunder, säger Ulrika Eriksson.

Castingtouren börjar 17 augusti i Göteborg.

Den av juryn utvalda popgruppen får sedan en bas i Stockholm, rockgruppen i London.

”United stars of Europe” är en svensk produktion och initiativtagare är Martin Gisselman, vd på Trigger Media.

Flera länder har köpt

Hittills har tv-kanaler i bland annat Frankrike, Tyskland, Belgien, Schweiz, Luxemburg, Ryssland, Ungern och baltländerna köpt programmet.

United stars of Europe" kommer att visas i 24 avsnitt á 30 minuter.

Linda Hjertén