”Palmlöf stal vårt namn”

Publicerad:
Uppdaterad:

Hemlösas tidning Faktum känner sig överkörda av SVT

1 av 3 | Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Olle Palmlöfs nya tv-program heter samma sak som de hemlösas tidning i Göteborg.

De hemlösas tidning Faktum anklagar SVT för att ha stulit deras namn till nya samhällsprogrammet ”Faktum”.

– De har kört över oss fullständigt, men vi har inte råd att processa, säger chefredaktören Emil Sernbo.

Sedan 3,5 år tillbaka säljs tidningen Faktum av hemlösa i Göteborg. Av priset på 30 kronor går hälften till dem som säljer tidningen.

Tidningen arrangerade även fotbolls-VM för hemlösa i Göteborg i somras och fick uppmärksamhet över hela världen.

”Det är respektlöst”

Men från torsdag är ”Faktum” även namnet på Olle Palmlöfs nya samhällsprogram i SVT.

– Det är respektlöst av SVT. De har kört över oss fullständigt, säger Emil Sernbo, chefredaktör för tidningen Faktum.

Han säger att tv i somras tog kontakt med en medarbetare på tidningen som inte är kvar längre. Men att han själv aldrig gett klartecken till att låna ut namnet.

Under falsk namn

Emil Sernbo har även reagerat mot att programmets reportrar, i en intervju med Aftonbladets Daniel Nyhlén, utgett sig för att jobba för ett annat program för att locka Nyhlén i en fälla.

– Våra reportrar vill inte kopplas ihop med de arbetsmetoderna, säger Emil Sernbo.

Henrik Stockare, producent för ”Faktum”, säger att man haft en dialog med tidningen och gjort vad man kunnat.

Varför Faktum och inte Dagens Nyheter?

– Sämre namn, säger Henrik Stockare.

Kan den här historien kanske bli ett reportage i ert samhällsprogram?

– Det tror jag inte.

Dan Panas

Publicerad: