TV3:s nya satsning – dejtingsuccén från USA i svensk version

Foto: Mtv.com
Ur amerikanska ”Are you the one”.
TV

Amerikanska dejtingsåpan ”Are You the One” får nu en svensk version på TV3.

Med hjälp av tester och intervjuer väljs tio killar och tio tjejer ut, där det finns en ”perfekt match” till var och en.

– Det känns spännande att göra en svensk version om modern dejting som många svenskar kommer kunna identifiera sig med, säger Karolina Stallwood, innehållsdirektör MTG Sverige.

Skulle du veta om din perfekta match stod mitt framför näsan på dig?

Det ska TV3 och Viafree försöka ta reda på. Det amerikanska formatet ”Are you the one” får nu en svensk version som kommer sändas på TV3 och Viafree 2018.

– Det här är verkligen det roligaste och mest underhållande format jag har sett på väldigt länge och därför vill vi såklart ta in det bästa, nya formatet som finns till TV3 och Viafree. Det känns spännande att göra en svensk version om modern dejting som många svenskar kommer kunna identifiera sig med, med tanke på hur man i dag använder appar för att hitta sin perfekta match och det är ju det hela programmet går ut på, säger Karolina Stallwood, innehållsdirektör MTG Sverige.

Ska hitta sin perfekta partner

Med hjälp av grundliga tester och intervjuer ska 20 singlar väljas ut – tio killar och tio tjejer – där det finns en ”perfekt match” till var och en. Men de vet inte om vem vetenskapen har pekat ut som deras perfekta partner. Det får de själva ta reda på under sin tid tillsammans i ett hus i en paradismiljö.

Formatet är ett dejtingprogram, men även en realityserie och en gameshow. Tittarna bjuds också in till att försöka luska ut vem som hör ihop med vem.

– Man kan säga att det är lite som ett kammardrama, där man i stället för att räkna ut vem den skyldige är ska peka ut den rätta kärleken, säger Karolina Stallwood.

Ingen åker ur

Ingen åker ur programmet. Samtliga deltagare ska få en seriös chans att hitta sin partner. Under seriens gång tävlar deltagarna i olika underhållande övningar, som bland annat går ut på att få veta svaret på om de har hittat sin rätta matchning eller ej.

Förutom att hitta kärleken finns det ytterligare en vinst. Om alla deltagare hittar sin perfekta partner kan alla i huset dessutom dela på en stor summa pengar.

– Förväntningarna är höga. Det här kommer vara en av våra storsatsningar nästa år, både för TV3 och Viafree. De yngre målgrupperna förväntar vi oss kommer titta på Viafree, men vi tror även att en bred publik tittar på TV3. Vi tror att den typen av format är framtiden, som ska kunna fungera på båda plattformar – den linjära och den digitala, säger Karolina Stallwood.

ARTIKELN HANDLAR OM