Läsarna: Gör bättre program i stället

TV

SVT är i behov av förnyelse, tycker ledningen.

Det tycker inte aftonbladet.se:s läsare – som sågar stilbytet.

De nya logotyperna med enfärgade bakgrundsplattor ska separera public service-kanalerna ytterligare och ge dem en tydligare individuell profil.

Den nya grafiska designen, som inkluderar nya vinjetter och rörlig grafisk profil, ska också signalera ett modernare SVT.

Förnyelsen är nödvändig, menar SVT:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe.

Aftonbladet.se:s läsare är av en annan åsikt.

Knappt godkänt

På frågan ”Vad tycker du om SVT:s nya utseende?” svarar 44 procent ”fiasko” – medan 38,5 procent säger ”godkänt” och bara 17,5 procent ”succé” när över 16 000 läsare gjort sina röster hörda.

”Nya loggor, ny grafik etc, etc, vem fan bryr sig? De pengarna hade behövts för att behålla tex fotbollsmästerskapen, egna dramaproduktioner etc, etc, etc. Vem fan bryr sig om hur loggan och hallåans studio ser ut?”, skriver signaturen sormlänning i aftonbladet.se:s forum.

”Hutlöst enkelt”

”Dom behöver bättre program, inte bättre eller snyggare stil”, skriver signaturen hassejo.

Även de nya logotyperna får sig ett par kängor i forumet:

”Hutlöst enkelt – bara att kopiera Adobes egna vinjetter och sätta in SVT-text istället!! En idé som tagit 1 minut att komma på och 5 minuter att förverkliga!”, skriver RiMack.