Stökigt, valpigt, oemotståndligt

TV

Sexiga Tinas kastruller mot fyrans grabbiga ”Time out” torsdagar skärper kampen om fjärrkontrollen. Ett friskt tv-landskap fungerar så. Konkurrensen ska leda till ett helvete för tittarna. Konstigare är det inte.

Tv-helvetet har fler ansikten. Sveriges Television, SVT, låter varje tisdag sin trognaste tittarskara, den av ingen annan kanal efterlängtade 40-plusgruppen, välja mellan samhällsprogram och kulturen. Den här publiken har egenheten att efterfråga båda. Det är dessutom bara allmän-tv som har möjlighet att serva båda genrerna.

Det är inte mycket service åt publiken att låta ”Uppdrag granskning” i ettan krocka med såväl tvåans litteraturprogram ­”Babel” som konstprogrammet ”Format”. Finns det ingen chef som ser kulturprogrammen? Där finns tecken på hjärnsläpp.

”Babel” och ”K-special” engagerar sig just nu exempelvis för en och samma unga brittiska författare, Jeanette Winterson. Hon presenterades utförligt i ”Babel” (med sedvanliga två repriser) för knappt två veckor sen. Fredag 14 oktober dyker hon upp igen i ”K-special” intervjuad i en hel timme via brittisk tv, även detta med två repriser. Knappast på allmän begäran.

Eller ta den mardrömsliknande kultursatsningen ”Sverige”. Inslagen är hopfösta utan ­eftertanke, idéer eller omsorg för att baxas – med två repriser – av en outtröttlig Anna Charlotta Gunnarson rakt genom alla de 30 minuterna.

Eftersom hon aldrig ställer minsta fråga till något enda inslag självdör de under resans gång. Resultatet är svensk tv:s döaste program.

Det riktigt fina med ”Babel”, ”Kobra”, ”Format” och ”K-special” är annars ett mycket levande handlag med resandet. Inga andra genrer har en motsvarande säkerhet i främmande miljöer. Kulturprogrammen ryggar inte för helt andra sammanhang än de evigt angloamerikanska, ett ­raffinemang som innefattar filminköparna i högsta grad – som i höstens stora satsning på spanske Almodóvar. ”Packat & klart”, för att inte tala om ”När & fjärran”, har aldrig upptäckt att resor och kultur är gamla fina kompisar.

Kultur och klass tynger inte resandet i femmans ”Grattis världen”. Än sen. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson vinner på strategin nyfikna, stökiga och valpiga. Oemotståndligt.

KERSTINS KANONER

KERSTINS KALKONER