Virtanen: Idolerna har blivit för proffsiga

TV

De charmiga ”Idol”-barnen börjar växa upp till krassa proffs.

Nästa vecka behövs ett avskalat innerligt proggtema.

Det var Markoolio över ”Idol” i går. Inte bara över Jens fladdrigt vita kavaj.

Disko är mer komplicerat än det kan låta och blir lätt jönsig i händerna på amatörer.

För de är fortfarande amatörer.

”Idols” affärsidé är att tvätta deltagarna kliniskt rena från sann personlighet och stöpa om dem i en storföretagsform som passar största möjliga publik utan att för den skull vara helt menlösa.

De ska le, glittra och leverera smarta hits som inte är för smarta.

Och kidsen lär sig snabbt. De har gått från valpiga wannabes till kallhamrade proffs på två månader. ”Idol” är en blixtkurs i marknadsekonomi.

Det är ganska deppigt att höra Sibel säga att man måste ”göra bra tv”. Alldeles nyss var hon ett helt vanligt charmtroll från Skåne.

Men som tur är har de ännu inte blivit helt Darinifierade, det är fortfarande vint och slirigt (som när till och med pop-Sebastian nästan drattade på rumpan på den osäkra disko-isen) och något sött amatörmässigt över hela den gravallvarliga luftpannkakan.

Nästa vecka borde TV4 ordna ett protestmusiktema. Showpop i all sin glans, en riktig ”Idol” ska kunna trollbinda med bara en akustisk gitarr och en röst. Som Bob Dylan eller Robbie Williams.

Sibel, Sebastian och möjligtvis Agnes skulle klara det.

Fredrik Virtanen

ARTIKELN HANDLAR OM

Idol