SVT ger tidning gratisreklam

Publicerad:
Uppdaterad:

Dokusåpan riskerar att bli anmäld

1 av 2 | Foto: JONAS BILBERG
TACKAR OCH TAR EMOT Det är klart att vi försöker dra nytta av serien, säger redaktionschefen Sofia Olsson-Olsén som flankeras av Gubb Jan Stigson och Susanne Jobs.

SVT:s "Tidningsliv" riskerar att anmälas till Granskningsnämnden.

Samtidigt använder Dala-Demokraten serien i en egen kampanj för att locka läsare.

- Obehagligt, säger SVT:s producent Birgitta Svensson.

Först på tisdag startar dokumentären om livet på lokaltidningen Dala-Demokraten.

Men det stormar redan kring "Tidningsliv".

Egentligen skulle serien handla om de två konkurrenterna i Falun.

Men Falu-Kurirens personal ville inte bli filmad.

- Vi fortsatte ändå, eftersom DD:s personal var så härlig, säger producenten Birgitta Svensson.

Förbjudet att gynna

Det kan innebära problem.

Enligt radio- och tv-lagen får SVT inte gynna kommersiella intressen på ett "otillbörligt sätt".

Att bara skildra DD kan leda till en fällande dom.

Helena Söderman, handläggare på Granskningsnämnden, säger:

- Serien kommer sannolikt att anmälas. Men vi gör aldrig några förhandsgranskningar eller utlåtanden i förväg.

Birgitta Svensson är dock lugn:

- Att Falu-Kuriren avböjde kan inte vi hjälpa. Och det här kunde ju handla om vilken landsortstidning som helst, säger hon.

Samtidigt jublar DD - över tolv halvtimmar gratisreklam.

"Jäkligt bra pr"

- Det här är jäkligt bra pr. Sex timmar i SVT går inte att köpa för pengar, säger redaktionschefen och ansvariga utgivaren Sofia Olsson-Olsén.

Inför premiären har DD använt "Tidningsliv" i en egen, stor reklamkampanj för att locka nya läsare. På stadsbussarna i Falun har bilder på tidningens medarbetare funnits tillsammans med budskapet: "Se oss på tv i höst - läs oss redan nu!"

På DD:s sajt finns en speciell sida för "Tidningsliv".

- Det är klart att vi försöker dra nytta av serien, säger Sofia Olsson-Olsén.

Birgitta Svensson är kritisk till att DD använder SVT:s serie i eget syfte.

- Det känns något obehagligt, vi hade inte tänkt att det skulle bli så här. Jag är ju uppväxt med reklamfria SVT. Men jag kan inget göra. Och jag tror inte att det påverkar upplagan, säger hon.

Sofia Olsson-Olsén:

- Vi har gett vår själ till SVT, då får vi göra så här. Men det gäller att inte ta i för mycket. Det roliga är att vi blir sedda.

Tobias Lindner

Publicerad: