Fiaskosiffror för ”Big brother” i Kanal 11

avDante Thomsen

Tittarna sviker i linjär-tv

1 av 3
Programledaren Adam Alsing. Foto: Kanal 11.

På en vecka har tittarsiffrorna för ”Big brother” halverats.

Men Kanal 11: beskriver trots det läget som stabilt.

– ”Big brother” är ett unikt format, säger Axel Eriksson, programdirektör för lokala produktioner på Discovery.

Förra söndagen var det säsongspremiär för ”Big brother”. Det är första gången som den klassiska realitysåpan sänds i Kanal 11 och premiären blev kanalens mest sedda program hittills med 115 000 tittare. Men efter en vecka har allt fler tittare valt att överge ”Big brother”. Åtminstone i linjär-tv.

Gårdagens avsnitt, då bland annat flera ”Ex on the beach”-deltagare gick in i huset, sågs blott av 54 000 tittare, enligt MMS som mäter tv-tittandet i Sverige.

Det är den näst högsta tittarsiffran för programmet under veckan som gått. Bottennoteringen, 18 000 tittare, var i fredags.

”Upplever tittandet som stabilt”

Men på Kanal 11 vill man inte tala om ett fiasko.

– Det totala tittandet för ”Big brother” upplever vi som stabilt. Väldigt många tittare följer programmet på nätet, där sker en väldigt stor del av tittandet i dag, säger Axel Eriksson, programdirektör för lokala produktioner på Discovery Networks.

Vad ska ni göra för att höja tittarsiffrorna?

– Vi har många överraskningar på gång. I går klev till exempel sex nya deltagare in i huset, som delades in i två läger. Det händer saker hela tiden i ”Big brother”.

Kanalen tänker däremot inte vidta några särskilda åtgärder för att höja tittarsiffrorna.

– Som sagt, vi upplever att tittandet är stabilt. Däremot jobbar vi konstant för att skapa innehåll som engagerar. Det kommer vi fortsätta med.

Är ni verkligen nöjda med tittarsiffrorna?

– Få andra svenska tv-program sänds så frekvent som ”Big brother”. Då är det absolut så att vissa dagar går traditionell tv bra och vissa dagar lite mindre bra. Vi värderar dock programmets prestanda på totaltittandet.