Han fyller färjan

avCarina Bergfeldt

TV

Alla vill träffa Håkan, 40, från tv-serien

1 av 3

Nu vallfärdar vi till ”Färjan”.

Efter succéserien i Kanal 5 vill alla hänga med Håkan, Jan-Tore och Anita.

– Det här var Cinderellas bästa oktober någonsin, säger Helena Kneck, informatör på Viking Line.

Tjejerna har precis gått på båten. Nysminkade och förväntansfulla vänder de sig mot Cinderella-personalen för att bli guidade rätt.

Men det är inte hytten de vill hitta till.

Det är Håkan.

– Den frågan får vi hela tiden, säger Helena Kneck.

– Alla vill veta var Håkan, Jan-Tore och Anita är. Vi märker det på bokningarna, i önskemålen, och när de kommer på färjan.

Snaskiga detaljer

Efterfrågan på kryssningsbiljetter är som störst på måndagar vid 21-tiden och fredagar runt 20-snåret. Alltså precis efter att programmet har visats.

– Folk tittar på programmet och går sedan direkt in till vår hemsida. Internetbokningen slår alla rekord då, säger Helena Kneck.

Och även Kanal 5 känner av rusningstrafiken direkt efter programmet – till sin egen hemsida. ”Färjan” är en av kanalens mest populära nätsajter – och störst är trafiken till ”Bikten i fyllecellen” där resenärer kan bekänna detaljer som aldrig syntes i tv-rutan. Även i bikten handlar mycket om just publikfavoriten Håkan Hallin, 40.

– Jag brukar faktiskt läsa kommentarerna. Men när de insinuerar grejer om mig så är det på låtsas, säger bartendern.

Fast märker du att folk försöker stöta på dig mera nu?

– Oh, ja. Jag får väl fyra eller fem telefonnummer per arbetsvecka. Tjejerna skriver dem på kvittona. Men jag märker ganska snabbt om de bara gillar mig för att jag är med i tv.