TV

Sverige har flest dokusåpor i världen

TV

Sverige slår internationellt rekord i höst med antal dokusåpor i kanalerna. Det är inget rikedomsbevis precis. Mängden dokusåpor speglar att svenska tv-landskapet är en förfrusen åker.

Ensidigheten i utbudet – det är ensidigt med den ena dokusåpan efter den andra i programtablåerna – handlar om avsaknaden av internationellt intresse att investera i svensk tv. Kronans värde är för uselt och annonsmarknaden pekar neråt. Reklamkanalerna har ett helvete. För dem är dokusåporna räddaren i nöden. Framför allt legitimerades hela genren av att den privilegierade reklamfria allmän-tv:n bestämde sig för att distribuera ”Robinson” som underhållning och kalla det förnyelse.

Sanningen är att dokusåporna är tv-världens billigaste form av serie. För dokusåpan kräver varken manusförfattare eller utbildade skådisar som tickar pengar. Det finns ett oändligt antal svenskar däremot som offrar allt för chansen att vara med.

Den riktigt nya trenden i höst är därför de många tittare som redan nu tycker dokusåporna är för många.

Grundreceptet i genren är ju alltid detsamma. För att publiken inte ska tröttna krävs skicklig redigering av inspelningarna och starka personligheter bland de deltagande. Redan de kraven har kanalerna svårt att leva upp till. Trots stort antal kandidater till programmen resulterar uttagningarna ofelbart i att serierna ges karaktären av tråkmånsarnas julafton. Levande människor av kött och blod får aldrig chansen.

Det finns undersökningar som visar att de som söker sig till tävlingarna är en speciell typ . Inget ont i att vara speciell. Det vill vi ju vara allihopa. Problemet måste vara procentandelen dönickar i uttagningsjuryn.
Fyrans jury har haft huvet på skaft. För att spränga ett fruset tv-klimat duger bara rejäla starkvaror som i ”Farmen”

Undantagen bekräftar regeln. Mesta undantaget just nu är fyrans ”Farmen” där Qristina redan i första halvtimmen profilerade en stark personlighet. Mycket riktigt är hon ingen ungdom. Hon vet hur en slipsten ska dras. Den juryn har haft huvet på skaft. För att spränga ett fruset tv-klimat duger bara rejäla starkvaror.

Sveriges Television, alltså den reklamfria allmän-tv:n, anser att det är alldeles riktigt att fortsätta distribuera ”Robinson” åt det kommersiella produktionsbolaget Strix.

Man försvarar sitt oförsvarliga misstag med att tala om ”Robinson” som förnyare av allmän-tv. Det där är förstås nonsens. Det svensk allmän-tv håller på med är att gräva sin grav med tänderna. ”Robinson” är inte allmän-tv det allra minsta för att allmän-tv låter programmet nå alla. Tvärtom är ”Robinson” vad ”Robinson” alltid varit: tv-världens mest framgångsrika kommersiella idé.

Det är inget uppdrag för allmän-tv överhuvud att satsa sin prestige på att ställa upp på gigantiska kommersiella intressens behov av en säker distribution för sina idéer.

Inget allmän-tv bolag i Europa har heller följt svensk allmän-tv i spåren. Superkapitalisten Berlusconi regerar ett Italien där det är en självklarhet för allmän-tv-företaget RAI att avvisa varje tanke på att agera madrass för ”Robinson”-genren.

Sveriges Television distribuerar nu för tredje säsongen den kommersiella produktionen ”Robinson” samtidigt som antalet dokusåpor på samma tema blir fler och fler i svenska reklamkanaler. Därmed skapar svensk allmän-tv den ensidighet i utbudet som man årligen erhåller miljarder skattepengar för att motverka.

Betydelsen av en tv-kultur som vårdar sig om just det som dokusåpagenren saknar, nämligen skickliga manusförfattare och lysande skådisar markerar företaget självt med rutans mesta höjdare i höst på söndagar: Suzanne Reuter och Ulla Skoog.

Ladda videon. Det är underhållning i världsklass.

För att inte tala om ”Dokument inifrån” med stark välgjord och påkostad serie torsdagar i ettan om den superheta potatisen europeisk flyktingpolitik. Tre gedigna viktiga avsnitt. Endast möjligt i Sveriges Television.

Kerstin Hallert (tv@aftonbladet.se)

ANNONS

Hitta dina favoriter bland hundratusentals ljudböcker - prova Nextory gratis i 30 dagar!

Extern länk från Nextory

Gå till kampanjen

Publisert:

Aftonbladet

/

Nöje

/

TV