De misslyckades med att skapa en ny stjärna

1 av 2

avMartin Söderström

TV

Det hette att de sökte Sveriges nya superstjärna.

Det gick väl sisådär med den saken.

Nu tvingas ”Made in Sweden” tänka om.

När de gjorde entré i ”Idol” såldes de in som succéjuryn. Gänget som, till skillnad från sina föregångare, faktiskt hade lyckats åstadkomma någonting i musikbranschen.

Med det egna programmet skulle Team Bagge-Bagge-Carlsson få visa vad de gick för. Utnyttja all sin kunskap och sina branschkontakter för att skapa Sveriges nya superstjärna.

Det talades om internationell satsning och att utländska skivbolag skulle vifta med kontrakten.

Med facit i hand går det inte att komma till någon annan slutsats än att de misslyckades.

Ingen skulle förstås säga det rakt ut.

I lägen när saker inte riktigt gått som det var tänkt är det svårare än vanligt att tala ur skägget och kalla en spade för en spade.

Men faktum kvarstår.

Det kom inga superstjärnor från ”Made in Sweden”. Alls. Den ena blev musikalartist, den andra gick av allt att döma under jorden.

– Jag vet inte vad som är en succé längre, suckar självaste Andreas Carlsson i artikeln här intill.

Det är lätt att se vad han menar.

På den tiden då internet inte var mer än en febrig William Gibson-fantasi var framgång så mycket lättare att mäta. Då listplaceringar fortfarande betydde något och människor faktiskt köpte skivor fortfarande var det enklare att se vad som var succé och vad som var en flopp.

Så långt är jag med. Men steget mellan att, i det korta glappet mellan två tv-säsonger, gå från att prata om superstjärnor till att i stället börja dilla om ringsignaler och entreprenörskap är ändå anmärkningsvärt och lite sorgligt.

Kanske är det en helt rimlig nedskruvning av ambitionerna, att rätta munnen efter matsäcken.

Men vad det i förlängningen kan komma att leda till får jag feberfrossa bara av att tänka på.

Nya succéprogrammet ”Sveriges nya ringtones-stjärna”, kanske?

Snart i en tv-tablå nära dig.