Idol

PRESENTERAS AV

Idolerna kan tvingas att betala - i åtta år

avJoni Nykänen, Torbjörn Ek

Publicerad:

Här är TV 4-programmets avtal: tvångsbinds till en manager

1 av 5 | Foto: Peter Wixtröm
Jublande glada Elin Bergman och Juliette Holmqvist gick vidare till fredagens kvalfinal. Framöver kan de tvingas skriva på ett kontrakt som binder dem till en manager för en lång tid.

Här är ”Idolernas” tvångskontrakt.

Vinnaren tvingas betala den manager som produktionen har utsett - i minst åtta år.

- Det är helt absurt, säger musikerförbundets jurist Per Herrey.

Elin Bergman, 18, och Juliette Holmqvist, 19, tog sig i går vidare till fredagens kvalfinal.

I går kunde Nöjesbladet berätta om deras och de övriga ”Idol”-deltagarnas

. Blir de en av tolv finalister tvingas de skriva på ett avtal med en och samma manager, Per Kviberg och hans bolag Versity Music.

Nöjesbladet har läst det avtalet och kan nu avslöja detaljerna i det påtvingade kontraktet. Bland annat kan managern fortsätta kräva betalt i minst åtta år av årets ”Idol”-vinnare.

”Tioårigt åtagande”

Per Herrey, förbundsjurist på Musikerförbundet, reagerar starkt när han tar del av dokumenten.

- Det är anmärkningsvärt och graverande att man ska behöva binda upp sig mot en manager på så lång tid. Det är helt absurt, säger han.

Avtalet löper på i minst tre år. Men om skivbolaget Universal inte vill fortsätta att samarbeta med artisten och managern ordnar ett avtal med ett annat bolag så kan kontraktet förlängas.

Utöver det finns ett fem­årigt åtagande att fortsätta betala efter att kontraktet har löpt ut.

- Då har du ett tioårigt åtagande på ett bräde med en person som du varken känner eller har valt själv, säger Per Herrey.

”Är inte rättvist”

”Idol”-juryns Laila Bagge brister ut i gapskratt när Nöjesbladet upplyser henne om de usla villkoren i idolernas kontrakt.

- Vilket jävla skitkontrakt, vad ska jag säga? får hon fram i skrattattacken.

Anders Bagge håller med:

- Det är inte fair. Det är inte rättvist mot deltagarna. De borde ha fått veta det här redan vid sin audition att det här är vad de signar upp för, säger han.

Musikerförbundets Per Herrey riktar hård kritik mot TV4.

Han anser att kanalen inte kan gömma sig bakom att ”Idol”-formatets ägare Fremantle har infört nya avtal över hela världen som binder upp artisten till en manager.

- Det är bara dumheter när TV4 säger ”vi kan inget göra”. TV4 har mer muskler än så. Man kan vara hårdare mot Fremantle, så att artisterna får skäliga kontrakt, säger han.

Har inte läst avtalet

Pelle Porseryd, exekutiv producent, säger sig inte ha sett avtalet:

- Det här avtalet är inte mellan TV4 och deltagarna och därför har jag inte läst det. Men det är en intressant diskussion som nu dykt upp, så jag ska se till att ta del av avtalet för att se om det är något som vi borde ta upp till diskussion, säger han.

"Kan räcka med hot"

Och Alexander Bard ger idolerna en livlina:

- Vi har nog en av världens starkaste lagstiftningar när det gäller artisters rättigheter. Är avtalet skumt kan man ta det till tingsrätten. Det kan räcka med att man hotar med det så rivs avtalen, säger han.

Per Kviman vill inte kommentera innehållet i kontraktet. Via sms skriver han:

- Jag kan inte kommentera avtalets innehåll i enlighet med dess sek­retes­sparagraf. Då begår jag avtalsbrott.

Här är detaljerna i tvångskontraktet

Avtalet sträcker sig till 8 månader efter att artistens andra album med skivbolaget Universal släpps, men alltid minst i tre år.

Detta gäller för vinnaren och de av deltagarna som Universal väljer att skriva kontrakt med efter ”Idol”-säsongen.

För dem som Universal väljer att inte skriva kontrakt med, eller som skivbolaget avslutar kontrakten med i förtid gäller att managern har 12 månader på sig att ordna ett nytt skivkontrakt.

Om managern ordnar ett nytt skivkontrakt skall avtalet med managern förlängas under hela den skivkontrakts-perioden.

Dessutom har managern enligt avtalet rätt till ersättning även efter att avtalet avslutats:

Under fem år ska managern fortsätta få betalt för skivförsäljning, stim-intäkter, turnéer och sponsring för sådant som bokats in under den tid som managementet varit anlitat och även för skivor och musik som spelats in och släppts under samma period.

Det innebär:

”Idol”-vinnaren kan tvingas att betala managern under minst åtta år. Om managementet dessutom ordnar ett nytt skivkontrakt innan det förra gått ut så skall avtalet per automatik förlängas.

Övriga ”Idol”-deltagare, de som inte får kontrakt med skivbolaget Universal, måste fortsätta att samarbeta med managern i minst ett år innan de har möjlighet att själva välja vilken manager de vill ha som rådgivare.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Idol