Pia & Jessica klipper till...

...i frisersalongen i SVT:s nya komediserie ”Agnes”

1 av 2 | Foto: Mikael Gustavsen
Två färgstarka kvinnor – Jessica Zandén och Pia Johansson – spelar huvudrollerna i nya komediserien ”Agnes”.
TV

Fröken Agnes uti dystra drömmar går...

Nej, så melankolisk som det kända skillingtryckets bleka dam är verkligen inte Pia Johanssons Agnes, ensamstående, något vimsig tvåbarnsmamma med skinn på näsan i SVT:s nya komediserie med samma namn.

Sveriges Television presenterar 40-åriga Agnes Ekstrand – förresten jämnårig med Pia själv – som ”en folkhemshjältinna i motvind”. Ensamma moderns höga visa, fast med humoristiskt grundackord, kunde vara en annan varudeklaration.

– Men lite tragisk är nog Agnes också, säger Pia Johansson apropå den ovannämnda populära sekelskiftesvisan.

– Jag tycker att människor som fastnar i sina mönster är tragiska, men samtidigt är ju det roligt också, skrattar Pia åt sin rollfigur som alltid har tretusen järn i elden men bara sporadiskt lyckas hålla dem alla i jämvikt.

Nu kanske någon av de värderade läsarna undrar vem i hela friden Pia Johansson är. Ty sanningen att säga är hon ju inte alls lika känd för den breda tv-publiken som ”Agnes”-seriens andra kvinnliga centralfigur, Jessica Zandén, hon som vi alla minns från Lars Molins tv-klassiker ”Tre kärlekar”.

Inte så känd

Pia Ann-Kristin Maria Magdalena Johansson, 40 år ung, har i många år spelat högst seriös teater på Stockholms stadsteater men sådant bidrar ju inte i våra dagar till att man blir känd, folkkär och tilltalad på gatorna. Å andra sidan är det inte något som Pia Johansson längtar ihjäl sig efter.

– Så länge jag är igenkänd av mina vänner, räcker det bra.

Visst har vi sett Pia i tv också, men inte förrän nu i någon direkt ledande roll. Hon har spelat med i bland andra de bekanta Lars Molin-produktionerna ”Den tatuerade änkan” och ”Kreuger” och varit gäst i underhållningsprogrammen ”Gäster med gester” och ”Så ska det låta”.

Men nu kan det alltså, via ”Agnes”, vara dags för det stora folkliga genombrottet. Och att folk på gatan vrider på nacken och säger:

– Titta, där går ju Agnes.

Det var det som Jessica Zandén – dynamiska Kicki, Agnes arbetsgivare och jobbarkompis på den frisersalong som går allt annat än bra – fick uppleva under den period på 90-talet när hon var den intriganta bitchen Rebecka Bovallius i TV 4-såpan ”Skilda världar”.

– Det var inte så kul när folk hojtade ”Hörrö, Rebecka” till mig. Det tog lång tid att sudda bort Rebecka-figuren, säger Jessica som inte tänker medverka i någon mer såpa.

”Jer ha opinker. Vårs ä klo?”

Åter till Pia Johansson. Stockholm har länge varit hennes mantalsskrivningsadress men vaggan stod i Västerbottensmetropolen Umeå. Försöker man smickra henne med att hon lyckats bra med att arbeta bort hembygdsdialekten får man det här rappa svaret:

– Jag har inte arbetat bort nån dialekt, jag har arbetat mig till rikssvenska.

Följt av ett nog så grovmalet exempel på hur man språkade där hemma på trakten när Pia var yngre.

– Jer ha opinker. Vårs ä klo?

Vilket på klingande normalsvenska torde uttydas: Jag är pissnödig. Var är muggen?

Skådespelare ville hon bli redan i den späda sjuårsåldern när hennes självförtroende inte var så solitt.

– Det var en lärarvikarie som sa att ”Pia är ju så bra på att spela teater, en så bra berättare”.

– Va, tänkte jag. Är jag bra på nåt? Fantastiskt att någon tycker att jag är bra.

Som tösabit fick hon sin allra första teaterroll i en riktigt guldkantad klassiker, Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”.

– Jag spelade en liten älva som heter Senapskornet. Efter det firade jag hela natten och dansade omkring i en älvklänning på en gård tills någon öppnade fönstret och ropade: Sluta nu, ni stör!

Jessica Zandén fick – som tidigare nämnts – sitt stora tv-genombrott redan 1989 som den självständiga och starka Lilian i Lars Molins ”Tre kärlekar”, en ovanlig kvinna för sin tid (åren kring 1950) som vågar följa sina känslor och lämnar bort det barn som hon aldrig velat föda.

– Lilian ville leva ett manligt liv, ville bestämma över sig själv, och så gjorde man inte på den tiden om man var kvinna, sammanfattar Jessica.

Andra större framträdanden som hon haft i tv inkluderar Anne Horten i ”Tre terminer”, en serie efter Fritiof Nilsson Piratens kända roman från lundastudentmiljö åren närmast efter sekelskiftet. Och som Julia Koerner i ”Chefen fru Ingeborg” efter en bok av Hjalmar Bergman.

forts. Pia och Jessica klipper till: Bland rynkkrämer och torkhuvar

Pia Johansson

Jessica Zandén

ARTIKELN HANDLAR OM