TV 4 kan tjäna miljoner - på SVT:s allsång

Visar reklam för dvd från ”Allsång på Skansen” - får del av försäljningen

TV

TV 4 tjänar pengar på SVT:s flaggskepp ”Allsång på Skansen”.

Aftonbladet kan nu avslöja att en hemlig affärsuppgörelse ger värsta konkurrenten del av vinsten på en film med programmets höjdpunkter.

Här är dvd-filmen som TV 4 tjänar pengar på.

Just nu hårdlanseras en dvd och en video med godbitarna ur SVT:s succé ”Allsång på Skansen”.

Reklamkampanjens huvudmedium: TV 4.

Aftonbladet kan nu avslöja att den konkurrerande kanalen dessutom får ta del av vinsten på köpfilmen.

– Vi håller alltid våra affärsuppgörelser hemliga, säger Susanna Thunell, försäljningschef på SVT.

Allt vanligare metod

Distributionen och försäljningen av filmen sköts av Pan Vision i Borås. De har köpt rättigheterna av SVT och förhandlat med TV 4 om reklamkampanjen. Genom att ge kanalen en viss procent av försäljningen kan man sänka den höga grundkostnaden för reklamen - och därmed riskerna.

Fenomenet kallas på fackspråk ”cost per sale”.

– Som betalningsform är den relativt ny, där har skivbranschen gått i täten. Men den blir vanligare och vanligare. När det är lågkonjunktur föds kreativa lösningar, förklarar mediestrateg Jan Lönegren på Mediekompetens i Stockholm.

Över 50 000 filmer har sålts, vilket hittills inbringat mellan 750.000 kronor och 900.000 kronor. Exakt hur stor procent av det som går till TV 4 är hemligt.

– Vi får inte säga något om våra kunders kampanjer, säger Gunnar Gidefeldt, biträdande försäljningsdirektör på TV 4.

Miljonbelopp

Förra veckan sändes sju reklaminslag för SVT-filmen i TV 4. Enligt TV 4:s egen kostnadstablå ligger bruttokostnaden, innan eventuella rabatter, för de inslagen på 216.000 kronor. Uppgifter säger att filmen ska marknadsföras en bra bit in i augusti och sannolikt handlar därför den totala kampanjkostnaden om miljonbelopp.

Inga licenspengar

Men Susanna Thunell på SVT betonar att inga licenspengar används i marknadsföringen.

– Nej, det är Pan Vision som finansierar kampanjen. Men vi är med och godkänner strategin och en del av överskottet går till SVT, säger hon.

Björn Solfors