Alla andra kanaler nobbade projektet

TV

Alla såg problemen komma - utom SVT.

Samtliga stora reklamkanaler nobbade projektet "United stars of Europe".

Foto: SCANPIX
Calle Jansson, programchef på TV 3, var skeptisk.

En gigantisk talangjakt med ungdomar från hela Europa.

Ett skivkontrakt i potten, stor final på Wembley i London och tv-sändning över hela världen.

”United stars of Europe” var frestande när Trigger Media, ett bolag utan erfarenhet av stora tv-produktioner, presenterade idén för landets reklamkanaler.

Men alla hörde varningsklockan ringa.

”Gigantiskt projekt”

– Vi såg att det var ett massivt projekt som skulle bli vanvettigt kostsamt och krävde mycket erfarenhet och kunskap. Och vi såg inte det hos Trigger Media, säger Calle Jansson, programchef på TV 3.

Kanal 5 var också mycket skeptisk. Kanalen har redan ett liknande program - ”Popstars” - men lyssnade ändå på förslaget.

– Det var ett så gigantiskt projekt. Bara koordinationen i sig kändes otroligt svår. För att inte tala om finansieringen, säger programchefen Johan Westman.

Musikkanalen MTV och TV 4 nobbade projektet av liknande skäl.

Har dragit sig ur

Nu har produktionsbolaget Nordisk Film dragit sig ur och ”United stars of Europe” är stoppat på obestämd tid.

– Vi köpte sändningsrätten när vi försäkrat oss om att ett bolag med finansiella muskler stod bakom produktionen.

– Vi gjorde de efterforskningar som var rimliga, säger Susanne Reich, programchef på SVT i Göteborg.

Dan Panas

ARTIKELN HANDLAR OM