Vad kommer arvet efter Stenbeck att bli?

TV

Javisst kommer jag att sakna mediemogulen Jan Stenbeck. Han kom som en vind och fick socialdemokratiska nyckelpolitiker att lägga sig platt.

Hans närvaro var en ständig påminnelse om ett land utan tv-politik.

Det påstås att han bröt monopolet. Inte heller!

Åtskilligt startades för att stoppa konkurrenter. TV 6 startades för att stoppa femman. Trean har förstört exempelvis ishockey-VM. Fyran hade sannolikt utvecklats till en verkligt intressant kanal om inte Stenbeck varit en tung ägare. Han satt på 30 procent av innehavet tack vare samspel med tjänstvilliga höjdare i det statsbärande partiet.

Stenbeck gick självfallet aldrig i någons ledband. Han sparkade - mitt under möte på Publicistklubben i Stockholm - fyrans grundare Gunnar Bergvall och Ingemar Leijonborg. Vad brydde han sig om att han då också satte stopp för en löftesrik utveckling av svensk tv-kultur. Han kallade ju Sverige en bananrepublik.

Visst var det en nyhet för oss bananflugor att möta ett massutbud av amerikanska serier avbrutna av ett maximalt antal reklamavbrott i trean sänd från London. Men framför allt att Stenbeck fick hållas medan Britt Wadner sattes i fängelse när hon sänt reklamradio över Skåne från en båt på internationellt vatten i Öresund.

Stenbecks kanaler hade ingen kvalitetsprofil på programtablåerna som mål. Den amerikanska profilen speglade en marknad som gått i stå. Att amerikansk tv är nydanande och spännande möter svensk publik som först genom kabelkanalen svensktextade Canal Plus (franskt ursprung!) och som till skillnad från Stenbecks kanaler aldrig bryter mitt i för reklam.

Med en profil inspirerad av den nydanande oberoende och framgångsrika amerikanska kabelkanalen HBO är det självklart att Canal Plus just startat andra lovordade omgången av prisbelönta familjedramat "Six feet under". (Serien kommer så småningom i Sveriges Television).

Av sin fan club i partiet gavs Stenbeck också helt fria händer som arbetsgivare trots erkänd lynnighet mot anställda. De unga som tog jobb på hans kanaler vid starten i slutet på 80-talet fick inte organisera sig fackligt. De jobbade utan miniminivå på löner och arbetstider och med risk för sparken när som helst. Inte tal om att bojkotta honom. Tvärtom.

Produktionsbolaget Strix hade aldrig kunnat växa om inte Sveriges Television för licenspengar köpt in produktionerna.

Krossade Stenbeck alls något tv-monopol? Nej, snarare har han återupprättat det. I takt med att åtta av tio tittare störs av reklamen i sändningarna marginaliseras hans kommersiella kanaler plus fyran.

Reklam mitt i programmen ger aldrig sändningarna den klass som tillhandahålls i kanalerna som inte bryter. Sveriges Television är alltså på väg att återta sin helt dominerande ställning. Hur ska politikerna hantera det?

Jag tippar att Stenbecks tv-kanaler säljs ut inom ett år. I bästa fall till tyska Bertelsmann och i sämsta fall till Murdochimperiet.

Arvet efter Stenbeck handlar emellertid också om den nya reklamlag som degraderar fyran till samma avbrottsnivå som Stenbecks kanaler.

"Mordkommissionen" visas nu i fyran med två reklamavbrott utan att innehavarna av rättigheterna till serien informerats. Som det står i en färsk salva till Granskningsnämnden om reklamlagen är de politiska beslutsfattarna grundlurade.

Det är inte precis första gången heller.

Kerstin Hallert

ARTIKELN HANDLAR OM