"Popstars" får stryk - varje dag

Konkurrenten "Fame factory" har dubbelt så många tittare

1 av 2 | Foto: KARIN TÖRNBLOM/TV 3 och KANAL 5
Stor - och liten "Fame factory" (ovan) har all anledning att jubla. Treans talangjakt utklassar femmans "Popstars" (nedan) med i snitt dubbla antalet tittare. Alla siffror kommer från MMS.
TV

Höstens tittarmatch rasar.

Och "Fame factory" har "Popstars" nere för räkning.

- Det är oerhört viktigt att vinna, säger Calle Jansson på TV 3.

I två säsonger var Kanal 5:s "Popstars" den enda talangjakten.

Men i september i år replikerade konkurrenten TV 3. Tillsammans med Bert Karlsson och hans skivbolag Mariann skapades "Fame factory" i Skara.

Och just nu leder kopian stort över originalet.

Sedan "Popstars" startade sina dagliga sändningar för två veckor sedan har "Fame factory" vunnit tittarmatchen.

Varje dag.

- Vi är självfallet jättenöjda, säger Calle Jansson, TV 3:s programchef.

Tuff konkurrens

"Fame factory" lockar i snitt dubbelt så många tittare som "Popstars".

- Jag kan inte säga att jag är besviken, men det är klart att vi har väldigt tuff konkurrens, säger Kanal 5:s programchef Johan Westman.

Att TV 3:s serie från start sänts dagligen ser han som en förklaring till att tittarna väljer "Fame factory".

- Kraften i att vara först ska inte underskattas. Men vi måste låta de dagliga sändningarna sätta sig, säger Johan Westman.

Under hösten släpper båda programmen skivor.

Nöjda med siffrorna

Den första från "Fame factory" gick rakt in på Hitlistans sjundeplats - "Popstars" återfinns först på 40:e plats.

Hur viktigt är det att slå "Fame factory"?

- Det är inget självändamål. Vi är nöjda med våra siffror, men ska försöka knapra in på försprånget, säger Johan Westman.

Hur viktigt är det att slå "Popstars"?

- Oerhört viktigt. Den tidiga kvällen är viktig, för att få in tittarna. Femman sitter nog och undrar vad som gått snett, säger Calle Jansson.

Tobias Lindner

ARTIKELN HANDLAR OM