Tittarna sviker Camp Molloy

TV 4-chef: Tråkigt att inte fler upptäckt serien

TV

Det är TV4:s dyraste program någonsin.

Men nu sviker tittarna mångmiljonsatsningen "Camp Molloy".

- Det är tråkigt att inte fler upptäckt serien, säger nöjeschefen Margareta Zachrisson.

Foto: lars rosengren
jätteras för äventyrssåpan TV 4 har satsat mellan 20 och 25 miljoner kronor på ”Camp Molloy” som spelats in i Australien med Hans Fahlén som programledare. Trots det pekar tittarsiffrorna brant nedåt – i onsdags såg bara 585 000 programmet.

För tre veckor sedan startade den största satsningen i TV4:s historia.

Äventyrssåpan "Camp Molloy", som spelats in i norra Australien, kostar enligt uppgift mellan 20 och 25 miljoner.

Förväntningarna på serien var höga.

Inför premiären hoppades TV4:s nöjeschef Margareta Zahrisson på minst 900 000 tittare.

Men nu tappar "Camp Molloy".

I onsdags tittade bara 585 000 på programmet. Veckans snitt är drygt 600 000 tittare.

Behöver mer tid

- Jag måste vara ärlig och säga att vi hade hoppats på fler tittare, säger Margareta Zachrisson.

"Camp Molloy" ska sändas i tio veckor.

Margareta Zachrisson tycker att tre veckor är för kort tid för att döma satsningen.

- Det är för tidigt att gräva ner sig än. Vi måste ge serien mer tid, säger hon.

"Camp Molloy" utsätts för stenhård konkurrens.

Både Kanal 5:s "Big Brother" och TV3:s "Fame Factory" sänds samtidigt på vardagskvällarna.

När "Camp Molloy" startade i början av mars hade konkurrenterna redan rullat i flera veckor.

- Vi har kommit i gång senare än de programmen och har tufft motstånd, säger Margareta Zachrisson.

Men det finns fler problem för "Camp Molloy".

Hittills lockar serien "fel" tittare ur kommersiell synpunkt.

Enligt planerna skulle äventyrssåpan attrahera yngre och aktiva tittare.

Oväntat gamla

Men i dag utgörs den största tittargruppen av 60-69 åringar. Nära hälften av alla som ser "Camp Molloy" är 50 år och äldre.

- Jag trodde nog att den skulle dra yngre tittare, om man jämför med exempelvis "Farmen", bekräftar Margareta Zachrisson.

En av huvudsponsorerna för "Camp Molloy" är friluftskedjan Naturkompaniet.

Katrin Levinson, marknadsansvarig på Naturkompaniet, bekräftar att TV4 i förhandlingarna lockat med unga tittare för "Camp Molloy".

- Ja, så var det. Och jag hade förväntat mig lite mer tittare. Men det har ju inte pågått så länge än, säger hon.

Så mycket har tittarna svikit:

Tobias Lindner

ARTIKELN HANDLAR OM