Tv-kanaler slåss om talangerna

TV

TV 4 utmanar "Fame Factory".

Men många tvivlar på att det finns tillräckligt med talanger för "Fame Factory", "Popstars" och nya "Operation Triunfo".

- Det är riskabelt för TV4, säger Johan Westman på Kanal 5.

Foto: MIKAEL FRITZON HEGETHONS
Fame Factory-skolade Fame vann Melodifestivalen. Nu vill TV 4 också starta en talangjakt.

Nya "Camp Molloy" har varit en rejäl flopp för TV4 under våren.

Nu skissar kanalen på nya program till hösten.

Och en av de starkaste kandidaterna är det utländska formatet "Operation Triunfo" i svensk tappning. Programmet liknar TV3:s "Fame Factory" där talanger erbjuds utbildning och röstas ut i veckofinaler. "Operation Triunfo" visas dock inte dagligen utan cirka tre gånger i veckan.

- Det är ett av de program vi jobbar med för hösten. Men det är absolut inte klart det blir det programmet. Det är bara ett av alternativen, säger Margareta Zachrisson, nöjeschef på TV4.

Om planerna blir av utbryter talangjaktskrig i tv. Det är redan klart att TV3 sänder en ny omgång av "Fame Factory" till hösten.

Frågan är bara om det finns tillräckligt med talanger till programmen.

Kanal 5 har lagt sitt "Popstars" i malpåse eftersom marknaden dammsugits på lovande artister efter tre säsonger med "Popstars" och två säsonger med "Fame Factory".

"Inte lätt för Fyran"

- TV4:s format är framgångsrikt, men eftersom de är sist på bollen kan det bli väldigt svårt att hitta talangerna. Det märkte vi redan vid den senaste omgången av "Popstars", säger Johan Westman, programchef på Kanal 5.

"Fame Factory"-mogulen Bert Karlsson:

- Det är bra att vi får konkurrens, men det blir inte lätt för Fyran. Vi har redan intecknat många talanger, säger han.

Dan Panas