Klädkupp mot ”Robinson”

Bikinimärket försökte lura deltagarna att använda deras kläder

1 av 4 | Foto: LOTTE FERNVALL
ERBJÖDS SPONSRING Bilderna på Emma Andersson i bikini syntes överallt hösten 2001. När det stod klart att hon var klar för revansch i årets finalomgång av "Expedition: Robinson" blev hon erbjuden gratis badkläder av ett välkänt klädmärke. Ett tilltag som givit mängder av gratisreklam åt företaget.
TV

Aftonbladet kan i dag avslöja bikinikuppen mot SVT.

Ett välkänt klädföretag har lurat de kvinnliga deltagarna att visa upp deras baddräkter i nya "Expedition: Robinson".

- De har betett sig riktigt dåligt, säger Zübeyde Simsek.

Varje avsnitt av "Expedition: Robinson" följs av miljontals tittare.

Deltagarna i dokusåpan visas varje vecka under vintern upp i bara badkläder.

I dag kan Aftonbladet avslöja den fräcka baddräktskuppen mot SVT och Robinson-deltagarna.

Gratiskläder i tv

Ägaren till ett känt bikinimärke har personligen ringt till de kvinnliga deltagarna för att sluta ett sponsringsavtal. Enligt överenskommelsen skulle gratisplaggen bäras framför tv-kamerorna - och därmed ge exponering värd miljontals kronor.

Emma Andersson, Zübeyde Simsek, Malou Vilselius Rydin och "Mirre" Dehlin fick alla intrycket att de var utvalda att ensamma representera klädmärket.

- Jag trodde att jag skulle ensam få visa upp en bikini ur deras nya kollektion. Men så har de sagt samma saker till de andra. Nu tänker jag använda en annan bikini, säger Emma Andersson, som erbjudits kläder från ytterligare ett baddräktsföretag.

Zübeyde Simsek blev också besviken då hon anlände till Arlanda och fick se "Mirre" Dehlin i en t-shirt med företagets logotype.

"Tar min egen istället"

- Det är dåligt eftersom jag fick intrycket att det bara gällde mig. Men nu struntar jag i att använda den bikini jag fick, nu tar jag min egen istället, säger Zübeyde.

"Mirre" kommer dock att använda gratisprodukten.

Om hon inte blir stoppad av SVT.

- Vi får ju egentligen inte ha kläder med reklam på. Jag har med mig en annan i reserv om de stoppar mig, säger "Mirre" Dehlin.

Reklam är förbjudet

Enligt SVT:s sändningsavtal är reklam förbjuden och företagslogotyper får absolut inte förekomma i tv-rutan.

Kommer ni att stoppa kuppen?

- Ja, det kommer garanterat inte att synas några loggor i tv, det kan jag lova. Men vi bedriver inget detektivarbete för att ta reda på var de fått sina kläder ifrån, säger Gunilla Nilars, projektledare.

Är det tillåtet att sponsra deltagarna?

- Nej, det är det inte. Det är viktigt för vår trovärdighet att stoppa sådant.

Aftonbladet har förgäves sökt de ansvariga på klädföretaget för en kommentar.

Klas Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM