”Det blir större än någonsin”

Nästa omgång av ”Fame Factory” ska bli ett år lång - och kosta 100 miljoner

1 av 6 | Foto: PETER KJELLERÅS
BERT OCH HANS GULDKALVAR Efter framgången för Fame i Melodifestivalen och de andra "Fame Factory"-artisterna på topplistorna planerar seriens skapare Bert Karlsson att utvidga konceptet ytterligare till nästa år. "Vi ska höja klassen på programmet ännu mer på alla sätt", säger han till Aftonbladet.
TV

En tjejklass och en killklass.

Ett helt läsår i stället för en termin - och gigantiska 100 miljoner kronor i budget.

Nästa omgång av "Fame Factory" sätter alla rekord.

"Fame Factory" storsatsar inför skolstarten i höst.

- Det blir större än någonsin. Vi ska höja klassen på programmet ännu mer på alla sätt, säger Bert Karlsson, som skapat "Fame Factory" tillsammans med TV 3.

Hittills har varje omgång av talangjaktsserien utspelat sig under en termin och sänts vardagar och söndagar. Men nu växer programmet till att omfatta ett helt läsår och sänds från kommande höst och fram till maj nästa år.

Skilda klasser

Antalet tävlande elever i programmet utökas också. Ett 30-tal artister ska fördelas på en manlig klass och en kvinnlig. Kraven på eleverna höjs samtidigt med en tuffare läroplan.

Men fler elever innebär att den specialbyggda "Fame Factory"-skolan i Skara blir för trång.

- Eleverna kommer inte att bo på skolan längre utan vi kommer att bygga en förläggning för dem intill där tv också kommer att följa dem mer noggrant, säger Bert Karlsson.

Mer personal

Tjejernas och killarnas boende separeras så att de bor i var sin korridor i bostadskomplexet.

Skolpersonalen ska också bli fler och hårdare profilerade. Rektor, husmor, husfar och namnkunniga lärare ingår i persongalleriet.

En annan nyhet inför nästa säsong är att det utöver veckofinalerna i Skövde, där tävlande gallras bort, införs månadsfinaler som hålls i Stockholm. Kungliga Tennishallen är en arena som TV 3 i dagsläget är intresserade av.

Vid månadsfinalerna ska även internationella storstjärnor uppträda.

Kalaset kommer naturligtvis att kosta.

Budgeten dubblas

Enligt Bert Karlsson växer budgeten till cirka 100 miljoner kronor - mot 50 miljoner tidigare år. Det gör "Fame Factory" till ett av de dyraste underhållningsprogrammen i svensk tv någonsin. Som jämförelse kan nämnas att det kostade cirka 55 miljoner kronor att arrangera schlager-EM i Sverige år 2000.

Programledare blir som tidigare Sofia Eriksson.

Eleverna har sålt 380 000 skivor på mindre än ett år

Dan Panas

ARTIKELN HANDLAR OM