Sverige missade sin chans i Prix Italia

TV

I tv-världen är världens äldsta tv-festival - 55-åriga Prix Italia - en allmän-tv:s motvikt till den glassiga amerikanska nästan jämnåriga Emmygalan.

Årets Emmygala profilerade en tv-industri på tomgång.

Prix Italia för sin del spred ett iskallt drag från avgrunden och det berodde inte på avsaknad av kvalitet och mångfald i tävlingsbidragen.

Poängen med Prix Italia är att profilera allmäntv:s betydelse som fri och oberoende kraft i demokratins och kvalitets-tv:ns tjänst. Det är tv-producenterna själva som under en veckas hårt juryarbete i grupperna tv, radio och numera också webben definierar konsten att vara ett lödigt alternativ till amerikansk nöjesindustri med klasserna nutidsdokumentärer, drama, serier och kulturdokumentärer.

Med en sån expertis i bedömningen brukar ett erövrat Prix Italia kallas tv-världens nobelpris.

Efter en lång rad år med priser har Sveriges Television profilerat sig som en av tv-världens mest betydande kulturinstitutioner. Vägen dit börjar redan på hemmaplan, där det gäller att välja ut de program som ska tävla utifrån fingertoppskänsla för vad som rör sig i tiden.

Den gåvan hade förre tvchefen Sam Nilsson och förre programrådet Ingvar Bengtsson. Efter dem kommer ingenting. I år fick Sverige heller inget pris alls med bidrag som "Tusenbröder" i dramaklassen och den redan internationellt belönade serien från "Uppdrag granskning" om oljekatastrofer, som dokumentär. Det är en klen tröst att stående vinnaren brittiska BBC inte heller fick ett enda pris, lika litet som arrangören själv, italienska allmän-tv:n Rai. Sverige hade nämligen haft en säker vinnare om någon på företaget insett vidden av att Sverige genom "Dokument inifrån" och reportern Dan Josefsson är först av allmän-tv-bolag med en dokumentär om årets internationellt allra hetaste ämne: politikerna och pensionerna, eller som programmet hette: "Vem vill bli pensionär" när det sändes 22 maj i år. Dan Josefsson visade hur svenska politiker ovanför väljarnas huvuden genomtrumfat ett system som tvingar stora grupper att höja pensionsåldern till 69 år om nivåerna ska kunna uppnås och infört ett fiffigt datasystem som automatiskt sänker pensionsnivåerna om intäkterna ändå inte räcker.

Josefsson rör vid många tabun där han visar att svenska folket undanhållits medinflytande i en för Sverige viktig fråga.

Man får vara glad att företaget vaknat till och nu skickar Josefssons dynamit att tävla i Berlin senare i höst.

Men det är en annan anledning till att programmen hamnade i skymundan på årets Pris Italia. Invigningen inramades för första gången av visslande demonstranter med plakat föreställande Berlusconi pinkande på yttrandefriheten inför Berlusconis hedersgäster, utbildningsministrar från hela Europa.

Den avslutande prisutdelningen blev en attack på regeringens medieminister Gasparri från tv-chefen själv, Lucia Annunziata. Mediemogulen Berlusconi tänker nämligen med en ny medielag ta strupgrepp på tv i sin egenskap av politisk makthavare, stick i stäv med tidigare löften att hålla tassarna borta från sina privata intressesfärer. Men inte kunde hennes vrede dölja det riktigt illavarslande: att italiensk tv aldrig gjort en enda granskande dokumentär av Berlusconi.

Inga program belyser domstolsunderlaget i korruptionsåtalen eller lyfter fram hans dokumenterade starka förbindelser med den sicilianska maffian. Passiviteten rimmar inte med allmäntv:s uppgift att synliggöra det osynliga utifrån de demokratiska värderingarna. Men om det talades inte alls.

Det internationella tigandet om den italienska tragedin var den stora rysaren på årets Prix Italia.

Kerstin Hallert

ARTIKELN HANDLAR OM