”Vi ska starta ett tv-krig”

Nu ger sig Kanal 5 och TV 3 in i kampen om helgpubliken

1 av 7
Upp till kamp TV4 och SVT har ägt helgerna – men nu ger sig TV3 och Kanal 5 in i kampen om tittarna med stora underhållningssatsningar.
TV

TV 4 och SVT har ägt helgerna.

Men nu ger sig TV 3 och Kanal 5 in i kampen om tittarna med stora underhållningssatsningar.

– Vi ska starta ett tv-krig, säger Kanal 5:s kanalchef Lars Beckung.

Valmöjligheterna har aldrig varit så stora som i höst.

Kampen brukar stå mellan TV 4 och SVT. Eller rättare sagt mellan ”Idol” och ”Doobidoo” på fredagar.

TV 4 följer nu upp det med nya ”Stjärnor på is” på lördagar.

Tidigare har TV 3 och Kanal 5 mer eller mindre lagt sig platta på helgerna eftersom de inte kunnat konkurrera med de större kanalernas underhållningsprogram.

Tills nu.

”Varit ensamma”

Själva kallar kanalerna det en helgattack.

– Tidigare har SVT varit ensamma på helgunderhållning men TV 4 gav sig in i kampen och det ska vi nog klara också. Det blir tufft men några tittare ska nog inse att det finns fler knappar på fjärrkontrollen, säger Kanal 5:s kanalchef Lars Beckung.

Kanal 5 satsar på nya musikfrågesporten ”Musikmaskinen” med Henrik Johnsson och har värvat Ingvar Oldsberg till ”Vem kan slå Filip och Fredrik?”.

– För att växa i den takt vi vill växa behöver vi utöka utbudet även de dagar som tidigare inte varit typiska Kanal 5-dagar, säger Lars Beckung.

Hemliga program

Även TV 3 har fattat galoppen och satsar på två egenproducerade, ännu hemliga, underhållningsprogram i höst.

– TV 3 måste ge sig in i matchen, det går inte att vara död en dag i tablån. Tidigare har inte självförtroendet funnits att toppa TV 4: s enorma framgångar. Det kommer bli benhårt på helgerna i höst, säger en källa inom tv-branschen.

TV 3:s kanalchef Anders Knave menar att det inte varit rätt läge förrän nu.

– Vi har lagt oss platt medvetet eftersom vi har en programbudget och metodiskt byggt bit för bit.

”Bättre höst”

Tidigare har till exempel TV 3, TV 4 och Kanal 5 lagt långfilmer och komediserier på fredagen eller lördagen då de inte kunnat konkurrera med SVT:s underhållningsprogram.

– Vi kan inte välta ”Idol”, ”Doobidoo” eller ”Så ska det låta” men vi kan göra en bättre höst med egna svenska produktioner. Det tjänar alla på. Det är bara att säga grattis alla svenska tittare som får mycket mer att välja på, säger Knave.

Både SVT och TV 4 är smått oroade över konkurrensen.

– Det blir en jakt. Det är onekligen så att det är vi och SVT som slagits om tittarna tidigare. Det är inte säkert att ”Idol” får lika starka tittarsiffror i höst nu men jag tror vi blir svårslagna, säger TV 4: s programchef Fredrik Arefalk.

FAKTA

CHEFERNA OM HÖSTENS ALLA SATSNINGAR

Margareta Fält Ahrén,

tf programchef SVT Nöje:

– Man kan kalla det konkurrenter eller alternativ. Men det är stimulerande. Vi kommer satsa stort på underhållning som alltid på helgerna och målet är att vi ska ha de bästa programmen. Det blir helt enkelt bara fler val för tittaren.

Fredrik Arefalk, programchef TV 4:

– Jag tror Trean och Femman försöker bli starkare där de kan. Det är inte märkligt! Det är kul att de satsar överhuvudtaget. Men vi toppar med två storsatsningar som båda är direktsändningar så vi blir jättestarka i höst. Tittarna fördelas mer nu i höst så det är inte säkert att tittarsiffrorna blir lika bra.

Anders Knave, programchef TV 3:

– Vi har lagt oss platt medvetet eftersom vi har en programbudget. Vi har satsat hårt i två, tre år och haft en plan hela vägen medan Femman varit steget efter. Alla ser att stora kanaler måste ha stora helgsatsningar. Det gäller att ha hög kvalitet under alla sju dagar. TV 3 måste ha en trovärdighet även på helgerna.

Lars Beckung, kanalchef Kanal 5:

– Kanal 5 har varit starka söndagar till torsdagar men nu måste vi träffa rätt de dagar som tidigare inte varit typiska Kanal 5-dagar. Det kommer ta ett par säsonger att bygga upp nya satsningar men vi tror att vi har starka kort på hand. Man måste våga lite också.

ARTIKELN HANDLAR OM