Aftonbladet
Dagens namn: Alexander, Alexis
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet / TV

Dumheten räddade MTV

... och dödade videon – så här blev kanalen tramssåpans hemvist

Vinnie, Angelina, DJ Pauly D, Jenni ”J-Woww”, Ronnie, Nocole ”Snookie”, Mike ”The Situation”, Sammi Sweetheart i ”Jersey Shore”.   Vinnie, Angelina, DJ Pauly D, Jenni ”J-Woww”, Ronnie, Nocole ”Snookie”, Mike ”The Situation”, Sammi Sweetheart i ”Jersey Shore”. Foto: MTV
Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

USA:s mest omtalade skandalsåpa är här!

"Trash-tv när det är som trashigast".

Den 12 februari i år hände något som borde varit en världsnyhet. Men det hade varit på gång så länge att ingen ens orkade bry sig.

Händelsen: MTV meddelade officiellt att de inte brydde sig om musik längre.

När den nya logotypen avtäcktes på kanalens hemsida så var den stympad; bihanget ”Music television” fanns inte kvar. Därmed satte man slutligen punkt för en era som startade för 29 år sedan.

Att ingen brydde sig beror såklart på att alla redan visste om det här. Ända sedan MTV lämnade 90-talet har utrymmet för rena musikvideor krympts och flyttats runt mellan nischkanaler som en släkting ingen vill veta av.

Vad det handlar om är att ingen vill ramla ner i en generationsklyfta. ”Den nya logotypen är en del av MTV:s uppdatering för att fånga upp millenniegenerationen”, säger kanalen om förändringen.

Deras ursprungliga kärnpublik – Generation X, den ironiska generationen – är alltså inte intressant längre. Och ska man fånga in millenniegenerationen så måste man anpassa sig till deras värderingar: de växte upp i ett tv-klimat som MTV lustigt nog var först att skapa redan 1992. Det var med ”Real world”, en ”Big brother”-prototyp där sju främlingar knuffas in i ett hus och tvingas leva och jobba och ligga med varandra, som de gjorde dokusåpan till kärnan i modern tv-underhållning.

Därifrån har MTV sedan utvecklat, förfinat och ibland fördummat tv-landskapet. ”Jackass”, ”Next”, ”Laguna Beach”, ”The Hills”, ”Jersey Shore” – det är produktioner som är så dumma i sitt upplägg att de blir rena fenomen och omistlig minsta-gemensammanämnare-tv. ”Jersey Shore” slog tittarrekord för MTV och på kanalens hemsida har man till och med en webbshop som kränger tröjor med ”Gym, tanning, laundry”-tryck, en referens till ”Jersey Shore”-deltagarnas utseendefixering.


Och varför inte? MTV var först med att lära folk att verkligheten upplevs bäst på tv. Den kanalen om någon har alltså rätten att fortsätta utveckla och fokusera på realitygenren.

På sätt och vis är det ju bara en livscykel som sluts:

MTV dödade radiostjärnan klockan 00.01 den 1 augusti 1981 när de startade sina sändningar med The Buggles-hiten ”Video killed the radio star”. 29 år senare låter de videon dödas av realitystjärnan.

SENASTE NYTT

Nöjesbladet

Visa fler
Om Aftonbladet