Aftonbladet
Normal text Stor text Extra stor text
Textstorlek:
Vinnie, Angelina, DJ Pauly D, Jenni ”J-Woww”, Ronnie, Nocole ”Snookie”, Mike ”The Situation”, Sammi Sweetheart i ”Jersey Shore”.   Vinnie, Angelina, DJ Pauly D, Jenni ”J-Woww”, Ronnie, Nocole ”Snookie”, Mike ”The Situation”, Sammi Sweetheart i ”Jersey Shore”. Foto: MTV

Dumheten räddade MTV

Kristofer Ahlström.   Kristofer Ahlström. Logga.   Logga.
  Här är USA:s mest omtalade skandalsåpa "Trash-tv när det är som trashigast".

Läs också

  Får ”Paradise hotel” att likna konfirmationsläger Nöjesbladets Martin Söderström om MTV:s skandalserie
  Fylla, bråk och nakenskandaler i nya tv-succén MTV:s nya serie ”Jersey Shore” anklagas för att vara rasistisk – men tittarna älskar den
  Skandalserien som gjort succé i USA – kommer till Sverige.

... och dödade videon – så här blev kanalen tramssåpans hemvist

Den 12 februari i år hände något som borde varit en världsnyhet. Men det hade varit på gång så länge att ingen ens orkade bry sig.

Händelsen: MTV meddelade officiellt att de inte brydde sig om musik längre.

När den nya logotypen avtäcktes på kanalens hemsida så var den stympad; bihanget ”Music television” fanns inte kvar. Därmed satte man slutligen punkt för en era som startade för 29 år sedan.

Att ingen brydde sig beror såklart på att alla redan visste om det här. Ända sedan MTV lämnade 90-talet har utrymmet för rena musikvideor krympts och flyttats runt mellan nischkanaler som en släkting ingen vill veta av.

Vad det handlar om är att ingen vill ramla ner i en generationsklyfta. ”Den nya logotypen är en del av MTV:s uppdatering för att fånga upp millenniegenerationen”, säger kanalen om förändringen.

Deras ursprungliga kärnpublik – Generation X, den ironiska generationen – är alltså inte intressant längre. Och ska man fånga in millenniegenerationen så måste man anpassa sig till deras värderingar: de växte upp i ett tv-klimat som MTV lustigt nog var först att skapa redan 1992. Det var med ”Real world”, en ”Big brother”-prototyp där sju främlingar knuffas in i ett hus och tvingas leva och jobba och ligga med varandra, som de gjorde dokusåpan till kärnan i modern tv-underhållning.

Därifrån har MTV sedan utvecklat, förfinat och ibland fördummat tv-landskapet. ”Jackass”, ”Next”, ”Laguna Beach”, ”The Hills”, ”Jersey Shore” – det är produktioner som är så dumma i sitt upplägg att de blir rena fenomen och omistlig minsta-gemensammanämnare-tv. ”Jersey Shore” slog tittarrekord för MTV och på kanalens hemsida har man till och med en webbshop som kränger tröjor med ”Gym, tanning, laundry”-tryck, en referens till ”Jersey Shore”-deltagarnas utseendefixering.


Och varför inte? MTV var först med att lära folk att verkligheten upplevs bäst på tv. Den kanalen om någon har alltså rätten att fortsätta utveckla och fokusera på realitygenren.

På sätt och vis är det ju bara en livscykel som sluts:

MTV dödade radiostjärnan klockan 00.01 den 1 augusti 1981 när de startade sina sändningar med The Buggles-hiten ”Video killed the radio star”. 29 år senare låter de videon dödas av realitystjärnan.


Solariebrännor, grisvaginor och hallickar – här är succé- och skandalserierna som fått mtv att slopa "music" i sin logga

Jersey Shore (en säsong, 2009-2010) vad: Uppdatering av ”Real world”-konceptet där åtta ungdomar bor, jobbar och festar tillsammans. Skillnaden är att ”Jersey Shore” nischat in sig på guidos, den subkultur som hyllar det italiensk-amerikanska arvet genom att applicera läppglans, litervis med hårgelé, solariebränna … och nu pratar jag bara om de manliga deltagarna.

Genomslag: Det mest sedda programmet i MTV:s historia och deltagarna ”The Situation” och ”Snooki” fick omedelbart jobb som röda mattan-­reportrar. Eftersom deltagarna är så homogena så skapas ingen tydlig dokusåpa­uppdelning enligt ”den onde”, ”den gode”, ”den fule”­mallen. I stället får karaktärerna växa fram och bli riktiga människor – man skrattar med dem snarare än åt de parodier de först ser ut att vara.

Skandaler: Det är sex, fylla, slagsmål och avhoppade annonsörer i varje avsnitt, men det som nog toppar det mesta är när Ronnie åker i häkte för (sin andra) misshandel.


Rika ungdomar shoppar

The Hills (fem säsonger, 2006-2010) och The City (två säsonger, 2008-2010) vad: Halvdokumentära spinoffs på den halvdoku­mentära serien ”Laguna Beach” (2004-­2006), om rika ungdomar som lunchar, shoppar och drönar i lyxiga LA-­ och NYC-­miljöer.

Genomslag: Serierna blev enorma succéer och gjorde hushålls­ och tabloidnamn av deltagare som Audrina Partridge, Spencer Pratt, Lauren Conrad, Whitney Port och Heidi Montag.

Skandaler: Sedan genombrottet har flertalet deltagare låtit lägga sig under kniven – Heidi Montag genomförde tio skönhetsoperationer på en dag med resultatet att ”min mamma inte kände igen mig när jag kom hem”.



Tävlar om bisexuella tvillingars gunst

A shot at love (tre säsonger, 2007-2009) vad: Dejtingtävling där lika många killar som tjejer tävlar om en bisexuell kvinnas gunst (eller, som i den tredje säsongen, två bisexuella blonda tvillingars gunst).

Genomslag: Huvudpersonen från de två första säsongerna, Tila Tequila, fick superstjärnestatus och blev en modern popikon.

Skandaler: Andra säsongen bjöd på det brutalaste slagsmålet i dokusåpans historia när deltagaren Chad skallade och slog ner en annan person så att käken klövs och fick fogas samman med ett stålbleck.


Kvinnoförnedrande utbrott

From G’s to gents (två säsonger, 2008-2009) vad: Ett gäng råskinn tävlar om att lämna sin kriminella bana och bli antagna till en väldigt exklusiv gentlemannaklubb (så exklusiv att ingen utanför programmet hört talas om den).

Genomslag: P Diddys betjänt Fonzworth Bentley är oväntat trovärdig som programledare och gentleman vilket han snabbt utnyttjade till att låta Kanye West spela in hans debutplatta.

Skandaler: Fylla, bråk och kvinnoförnedrande utbrott men i övrigt ganska tamt för att vara ett program med påstådda droglangare, hallickar, torpeder och lurendrejare.


Sökes: du som berättat för din älskade att du har en könssjukdom

Här är mtv:s framtida realityserier (2010)

    När man skapat en serie som ”A shot at love”, där deltagare med bakbundna händer tävlar om vem som kan äta flest grisvaginor för att vinna en dejt, är det svårt att veta i vilken riktning man ska ta nästa program. Det lider dock ingen brist på realityupp­slag för MTV. På kanalens hemsida finns fliken ”Casting call” där man kan söka till deras framtida produktioner. Bland annat söker de muslimer som har svårt att anpassa sig till amerikansk kultur, de hippaste väninnorna i New York City, och min egen favorit, dit folk kan anmäla sig som har ”berättat för någon du älskar att du har en könssjukdom”.


Utskriftsdatum:
Publicerad: 2010-03-19
Webbadress: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article12240955.ab
© Aftonbladet
Tipsa oss!
MMS & SMS: 71000
Mejla: tipsa@aftonbladet.se
Ring: 08 - 411 11 11