Ryggradslöst och märkligt, Kanal 5

Chefredaktören för branschtidningen Dagens Media, Fredrik Svedjetun, starkt kritisk mot kanalens feghet

När ”Expedition: Robinson” hade premiär i SVT 1997 väckte programmet heta känslor hos kritikerna.
TV
Fredrik Svedjetun.

Den tydligaste gemensamma nämnaren för de största svenska tv-succéerna genom tiderna är att de i begynnelsen var rejält utskällda.

”Expedition: Robinson” väckte ramaskri och kallades ”mobbnings-tv” av en enig kritikerkår när det hade premiär på SVT 1997.

”Idol” anklagades under första säsongen, hösten 2004, för att krossa unga människors drömmar, och hetsjakten på de ansvariga på TV4 gick så långt att programchefen hotades till livet.

”Lyxfällan”, TV3:s mest framgångsrika svenska produktion någonsin, ansågs exploatera människor i ekonomisk knipa? och debatten kring programmet rasade långt före det började sändas vintern 2006.

Ganska precis som i fallet ”Celebrity rehab”, alltså.

Att Kanal 5 nu tar beslutet att skrota en kommande stor tv-produktion, enkom av rädsla för en eskalerande mediedebatt är unikt – och av flera anledningar märkligt och ryggradslöst.

För det första fattas tv-kanalernas programbeslut i dag av stor noggrannhet.

Formatet – som i det här fallet har sänts i fyra säsonger i USA – studeras in i minsta detalj. Man gör en bedömning av sannolika reaktioner från allmänheten och annonsörer, dess påverkan på kanalens varumärke, och ställer sedan allt mot potentiella tittarsiffror och intäkter.

Exponering och debatt i medierna brukar i den här kalkylen betraktas som något positivt, eftersom det ökar publikens intresse, och därmed i slutändan den affärsmässiga vinsten.

Hur kommer det sig då att Kanal 5 skrotar ”Celebrity rehab” före det ens haft premiär, och därmed kastar stora pengar i sjön?

Om programmet inte går att göra på ett värdigt sätt, som Kanal 5:s programchef säger, ja då är det obegripligt klantigt att det ens har beställts.

Och om Kanal 5, som de säger, ser att det i medierna har skapats en felaktig bild av programmet, ja då borde det väl vara ännu mer lockande att sjösätta det – och visa att det går att göra riktigt, riktigt bra.

Så resonerade tv-cheferna bakom ”Robinson”, ”Idol” och ”Lyxfällan”. De vågade, stod emot, och skapade tv-historia.

Skillnaden var att de programmen hade vanliga,

ofta unga människor som deltagare – inte vuxna kändisar med flera års erfarenhet av vad exponering i tv innebär.

Den cyniska slutsatsen blir att cheferna på Kanal 5 är mer känsliga för kritik från artister och tv-profiler – alltså personer de känner och jobbar med – än, låt säga, de som drabbas av ”Ullared”, ”Färjan” eller ”Kungarna av Tylösand”.

Fredrik Svedjetun, Chefredaktör på Dagens Media

ARTIKELN HANDLAR OM