Saxattack mot docka frias av nämnd

"Torterade" och "styckmördade" en bebisdocka i Barnkanalens ”Philofix”

1 av 5 | Foto: SVT (ALLA BILDER)
Barnprogramledaren Rakel Wärmländer.
TV

”Nu är slutet nära", sa programledaren Rakel Wärmländer

innan hon stack saxen i dockans bakhuvud.

Inslaget i Barnkanalens ”Philofix” frias nu av granskningsnämnden.

– Det kändes skönt, säger Frida Boëthius, projektledare på SVT för ”Philofax”.

Rakel Wärmländer, programledare för ”Philofix” på SVT:s Barnkanalen, var mitt uppe i att pyssla ihop en docka till en lampa.

Med bebisdockan i sitt grepp varnade hon först tittarna:

– Känsliga tittare varnas – nu är slutet nära.

Sedan högg hon en sax i bakhuvudet på dockan.

I dag friades inslaget i granskningsnämnden.

Stred inte mot regler

Wärmländer lät även dockans ögon och buk få känna på saxen. Sedan placerade hon en ljusslinga i hålen.

Tittarna rasade mot det otäcka innehållet och många anmälde programledaren för att de menade att hon torterade och styckmördade dockan, som liknade en bebis.

Även granskningsnämnden slår fast att programmet väckte uppmärksamhet:

”Nämnden har i sin bedömning uttryckt förståelse för att inslaget med dockan kunde uppfattas som obehagligt och skrämmande", står det i beslutet.

Däremot tycker inte nämnden att saxattacken uppmanade till att skada andra människor eller stred mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft.

Fortsätter som förut

SVT tog emot beslutet med lättnad.

– Det känns skönt att vi blev friade. Vi hade ingen aning om hur det skulle gå, säger Frida Boëthius, projektledare på SVT för ”Philofax”.

Inslaget togs bort efter kritikerstormen och SVT bad även då om ursäkt. Däremot har det inte gjorts några förändringar inför framtida program.

– Vi försöker alltid vara jättenoga när vi gör våra program. Det fortsätter vi med fortfarande efter det här. Det är viktigt att vi får ett besked från granskningsnämnden för att det styr vårt arbete, om vi gör rätt eller fel.

Ursäkten kvarstår.

– Ja, vi har diskuterat det här jättemycket.

Produktionsbolaget "Svenska Barnprogram", som producerat "Philofax", har avböjt att kommentera och hänvisar till SVT. Aftonbladet har även försökt nå Rakel Wärmländer för en kommentar men utan resultat.

ARTIKELN HANDLAR OM