Tittarnas val - SVT

Public service krossade reklam-tv under valkvällen

Foto: Björn Lindahl
Tittarna valde SVT när de ville veta vem som vann söndagens val.
TV

TV4 fick fin kritik för sina valprogram, men tittarna valde ändå SVT när det gällde.

SVT:s valvaka lockade hela 1,9 miljoner tittare i snitt under den drygt fem timmar långa sändningen. 471 000 såg på TV4:s valvaka.

Även SVT:s slutdebatt på fredagen sågs av en stor publik, 1,4 miljoner.

FAKTA

Förra veckans mest sedda program

1. Valvaka (SVT1, söndag) 1 907 000

2. Slutdebatten (SVT1, fredag) 1 402 000

3. Fotboll, EM-kval: Österrike-Sverige (Kanal 5, måndag) 1 332 000

4. Idol (TV4, onsdag) 1 113 000

5. Idol (TV4, tisdag) 1 052 000

6. Idol (TV4, måndag) 946 000

7. Din nästa statsminister (TV4, lördag) 918 000

8. Landgång (SVT1, torsdag) 910 000

9. Idol 10 år (TV4, fredag) 849 000

10. Parlamentet (TV4, fredag) 766 000

Mätperiod: 8-14/9 2014. Inga nyhetsprogram, "Sportnytt" eller program under tio minuter tas med på listan. Källa: MMS

TT