Trots kritiken - succé för julkalendern

”Tusen år till julafton” kan bli den mest sedda någonsin

1 av 6 | Foto: SVT
”Tusen år till julafton”.
TV

Trots anmälningarna: SVT:s julkalender gör succé bland tittarna.

"Tusen år till julafton” har hittills setts av nästan 2,3 miljoner tittare om dagen.

– Det ser ut att kunna bli den mest sedda julkalendern någonsin, säger Johanna Gårdare, SVT:s programchef för barn och ungdom.

Foto: SVT
Johanna Gårdare.

Anmälningarna har haglat in hos granskningsnämnden mot årets julkalender. Men samtidigt har tittarna också strömmat till.

”Tusen år till julafton” har blivit en ny tittarfavorit.

Statistik från MMS visar att Erik Haags och Lotta Lundgrens ”Historieätarna”-spinoff hittills setts av i genomsnitt nästan 2,3 miljoner tittare varje dag.

Närmsta dagarna avgör

De närmaste dagarnas avsnitt avgör om årets kalender slår tidigare rekordet som hålls av ”Barna Hedenhös uppfinner julen” från 2013.

Även den kalendern hade ett genomsnitt på strax under 2,3 miljoner tittare varje dag.

– Det ser ut att kunna bli den mest sedda kalendern någonsin om man ser till de siffror vi har idag, den 22 december, men vi får se hur de sista dagarnas tittning blir för just nu är det verkligen på marginalen, säger Johanna Gårdare, SVT:s programchef för barn och ungdom.

”Vunnit i långa loppet”

Tittarsiffrorna blir en revansch efter inledande kritik i sociala medier och totalt 19 anmälningar till granskningsnämnden.

– Med tanke på tittarstormen i början och engagemangsnivåerna i sociala medier, så har det visat sig att den här kalendern vunnit i långa loppet. Det handlade väldigt mycket om förväntningarna, precis som vi trodde. Man förväntade sig en annan slags dramaturgi och en sammanhängande julberättelse, då tar det ett tag att ställa om, men det verkar folk ha gjort nu, säger Johanna Gårdare.

Tappat barntittare

Samtidigt vill hon nyansera tittarsiffrorna något.

– Det som gör att siffrorna är höga är delvis att den har lockat den breda publiken. Den här kalendern har en större vuxenpublik än exempelvis förra året, vi har lyckats hitta ett tilltal och berättargrepp som fungerar för hela familjen. Vi ska ha en målgrupp på 3 till 99 för julkalendern och det har vi lyckats med i år, men samtidigt har tittningen minskat lite i de yngsta åldrarna, säger hon.

FAKTA

TITTARSIFFROR senaste årens julkalendrar

Genomsnittliga tittarsiffror per dag, samtliga sändningar

2010 ”Hotell Gyllene Knorren” 1,7 miljoner

2011 ”Tjuvarnas jul” 1,9 miljoner

2012 ”Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst” 2,2 miljoner

2013 ”Barna Hedenhös uppfinner julen” 2,3 miljoner

2014 ”Piratskattens hemlighet” 1,9 miljoner

2015 ”Tusen år till julafton” 2,3 miljoner (till och med den 21 december)