”The get down” visar hiphoppens begynnelse

TV

Med hjälp av hiphopikoners expertis och sitt typiska överdåd skildrar Baz Luhrmann musikscenen i 70-talets New York. I den nya Netflix-serien "The get down" tecknas hiphoppens begynnelse.

Efter HBO-serien "Vinyl" från tidigare i år kommer nu ytterligare en storbudgetserie om New Yorks musikscen på 70-talet. Tv-serien "The get down" är den visuella maximalisten Baz Luhrmanns inramning av discons sista dagar och hiphoppens födelse i södra Bronx. När regissören som har gjort "Moulin Rouge" tar sig an musikhistoria, blir resultatet inte oväntat bombastiskt på både vad gäller bild och ljud.

– Jag ville besvara min egen fråga om hur så mycket kreativitet kunde komma från New York, just där och då. Hur kunde något så nytt och oväntat födas? Det fascinerade mig.

Mångmiljardindustri

Så inleder Luhrmann när han presenterar sin hiphopmusikal för TT på ett hotellrum i Los Angeles, tillsammans med några av dem som den 53-årige australiensaren har anlitat för projektet. Grandmaster Flash, legendarisk dj-pionjär och en av seriens producenter, var först skeptisk till Luhrmanns förslag, men övertygades. Och skildringen är unik, menar han.

– Det handlar om de förlorade åren av denna mångmiljardindustri. Om hiphop vore en kaka, kan jag inte säga hur många som har tagit en bit av den, vare sig det gäller producenter, fans eller artister. Men jag kan tala om receptet, för jag är en av bagarna. Och jag såg hur uppriktig Baz var i sin vilja att berätta om detta, säger Grandmaster Flash.

– Det är inte min historia. Det känns som att jag bara har kurerat den, säger Luhrmann ödmjukt.

Hiphoppens fyra element

"The get down" väver samman blicken på hiphopens fyra element – rap, dj:ing, graffiti och breakdance – med en kärlekshistoria om gatupoeten Ezekiel, alias "Books" (Justice Smith), och sångfågeln och discodivan Mylene (Herizen Guardiola). I parets omgivning rör sig bland andra graffitiförmågan Marcus, alias "Dizzee" (Jaden Smith), dj:n Shaolin Fantastic (Shameik Moore), och så Grandmaster Flash själv (Mamoudou Athie).

Fiktiva karaktärer, som Mylene och Books, blandas med verkliga som Grandmaster Flash.

För att försäkra sig om äkthet i detaljerna anlitade Luhrmann hiphopjournalisten Nelson George som en ytterligare producent. Han lockades delvis av tv-seriens samhällsperspektiv.

– En av de saker som gjorde detta attraktivt för mig var att Baz även ville skildra staden New York och ungas kontext där på 70-talet, med budgetnedskärningar, brott, dåliga skolor, och strejker. Och discons roll i sammanhanget. Att hiphop förde en dialog med andra genrer, säger George.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Netflix

Tv-serier