Här gör SVT-profilen reklam - i strid med SVT:s egna regler

Programchefen: ”Vi ser väldigt allvarligt på det här”

1 av 7
TV

Här bryter Ann Söderlund mot SVT:s regler.

Bara två veckor efter sista avsnittet av ”Djävulsdansen” medverkar hon i en reklamfilm för ett färgföretag.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Martin Vårdstedt, tillförordnad programchef för kultur och samhälle på SVT.

Foto: MAGNUS SANDBERG
Martin Vårdstedt.

I webbfilmen syns Ann Söderlund, 44, måla möbler och få råd från färgföretagets experter. Det är det första avsnittet av åtta där den kända programledaren och SVT-profilen gör reklam för bolaget.

Men reklamfilmerna har fått SVT att gå i taket.

– Det här är definitivt i strid med våra regler, säger Martin Vårdstedt, tillförordnad programchef för kultur och samhälle på SVT.

– Hade vi fått en fråga om det här samarbetet så hade vi aldrig godkänt det.

Karantänklausul

Public service-bolaget SVT har en strikt policy. Medarbetare får inte medverka i kommersiella sammanhang. Med frilansande programledare som gör kortare inhopp skrivs en karantänklausul in i kontrakten där det bestäms hur lång tid före och efter programmen sänds som medarbetaren inte får synas i kommersiella sammanhang.

Det är den klausulen som SVT nu menar att Ann Söderlund brutit mot.

– Tanken är att de som företräder SVT ska ska följa SVT:s regler under de perioder som vi har avtalat. Och det är väldigt viktigt. Det handlar om en period före, under och efter sändning som man måste följa de regler och principer som SVT har satt upp, säger Martin Vårdstedt.

Han vill inte specificera hur lång tid som skrivits in i Ann Söderlunds kontrakt, men enligt uppgifter till Nöjesbladet brukar det vanligen röra sig om sex veckors karantän före och efter att ett program sänts.

SVT överväger åtgärder

Sista avsnittet av ”Djävulsdansen”, där Ann Söderlund är programledare, sändes den 15 september. Mindre än två veckor senare, den 28 september, publicerades den första av färgföretaget Coloramas reklamavsnitt på Youtube.

Coloramas marknadschef Rikard Hansson intygar att det är Ann Söderlunds publika profil som gjorde att man rekryterade henne till uppdraget i reklamkonceptet ”Colorama rycker ut”.

– Det är givet att det ska vara en person som folk känner till. Ann har många följare i den målgrupp vi vill nå och har synts i olika sammanhang, med både sina egna sociala medier och i SVT och andra kanaler, säger han.

Enligt SVT:s Martin Vårdstedt överväger nu kanalen vilka åtgärder som ska tas.

– Vi har kontakt med Ann och kommer fortsätta ha det. Vi håller på att ta reda på hur det här har gått till och vad vi kan göra åt det, säger han.

Vad kan det bli fråga om för åtgärder?

– Det är för tidigt att säga.

Ann Söderlund skriver i ett sms till Nöjesbladet att hon anser att det är en sak mellan henne och SVT.