Guatemala vill skicka hem svenska ambassadören

NYHETER

Guatemala uppmanar Sveriges regering att ta hem sin ambassadör i landet.

Anledningen är att Anders Kompass ska ha kallat samhället korrupt, enligt utrikesministern.

Samma krav har ställts till Venezuela. Diplomaterna lägger sig i inrikespolitiska frågor, skriver utrikesdepartementet i Guatemala i ett uttalande.

Anders Kompass tillträdde i höstas tjänsten som Sveriges ambassadör.

– Ni vet alla mycket väl att ambassadör Kompass har sagt att hela det guatemalanska samhället är korrupt, och det accepterar och tolererar vi inte, för det stämmer inte, säger Sandra Jovel, utrikesminister i Guatemala, på en presskonferens.

Foto: Anders Wiklund/TT
Anders Kompass. Arkivbild.

Sade under ceremoni

Hon tillägger att "ingen är utvisad, och ingen är förklarad non grata". I uttalandet skriver utrikesdepartementet att landet avvaktar att Sverige och Venezuela presenterar nya ambassadörer.

Svenska utrikesdepartementet känner till uppgifterna, men lämnar för tillfället ingen annan kommentar.

Guatemalas president Jimmy Morales har en dispyt med FN:s internationella kommitté mot straffrihet i Guatemala (Cicig), som Sverige stödjer.

Under en ceremoni i januari där Sveriges regering delad ut ekonomiskt stöd till Cicig talade Kompass om "ett korrupt samhälle", men lade till att han inte ansåg det korrekt att säga att hela kulturen var dålig. Han sade också att Cicig är en "kraftfull medicin" för Guatemala, enligt Reuters.

Godkände inte

Anders Kompass blev känd för en bredare allmänhet efter att han stängts av från sin post på fältavdelningen inom FN:s kontor för mänskliga rättigheter 2015. Detta efter att han larmat om att FN-soldater misstänktes ha begått sexuella övergrepp mot barn i Centralafrikanska republiken, händelser som han befarade annars skulle ha tystats ner.

I fjol fick han Svenska FN-förbundets utmärkelse Årets FN-vän för sina insatser som visselblåsare.

Morales valde först att inte godkänna Kompass som ny ambassadör, enligt uppgifter i höstas till den guatemalanska tidningen El Periódico. Uppgifterna bekräftades även av källor till Sveriges Radio Ekot.

ARTIKELN HANDLAR OM