SL-bussar för varma för djurtransporter – över 36 grader

avAugust Håkansson, Karin Ahlborg

Värme, sol – och olidligt på SL:s bussar.

Aftonbladets test avslöjar att 6 av 10 bussar skulle vara olagliga för djurtransporter.

I en av bussarna uppmättes 36,7 grader – och i vissa står elementen på.

Med sommarvädret följer också kvävande varma bussar där passagerare långsamt smälter bort på sätena.

Åtminstone känns det så.

Nu har Aftonbladet testat temperaturen inne i bussarna och resultatet ger de välstekta bussåkarna rätt:

  • På sex av tio testade bussar var temperaturen så hög att det hade varit förbjudet att transportera djur i dem.

  • Bara tre av de tio testade hade tillräcklig ventilation för att hålla en behaglig temperatur.

  • Som högst uppmättes 36,7 grader.

1 av 4 | Foto: Carolina Byrmo
Sex av tio av de bussar som Aftonbladet har åkt i skulle vara olagliga för djurtransport.

Max 30 grader för djurtransporter

För mänskliga passagerare finns det inga regler om klimat ombord på bussar eller tåg.

Som en jämförelse har vi därför använt oss av EU-förordningen om djurtransporter.

Den fastställer att temperaturen i lastutrymmet ska ligga mellan 5 och 30 plusgrader. Det finns viss acceptans för avvikelser på 5 grader upp eller ner.

Det finns också regler om hur ventilationen ska utformas i djurtransporter genom reglerbara fläktar eller med självdrag via öppningsbara fönster eller luckor.

Mätte under tre dagar

Vi testade lufttemperaturen i bussarna under tre dagar. Yttertemperaturen de två första dagarna var enligt SMHI 24 grader och den tredje dagen 27 grader. Den varmaste temperaturen – 36,7 grader – uppmättes den tredje dagen.

Varje busstur varade i minst 20 minuter för att få ett rättvisande mätvärde.

Vi har också suttit på ungefär samma plats i bussarna – långt bak och på fönsterplats och har noterat hur ventilationen har fungerat men inte mätt luftrörelse.

Elementen stod på

I vissa av bussarna stod elementen på. Busschaufförerna vi pratade med förklarade med att de inte gick att stänga av – det skulle kräva service av bussarna, vilket arbetsgivaren tycker är för dyrt, enligt chaufförerna.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bussar

Stockholm