Checkade in med nyfött barn – i 35 grader varmt rum

avCornelia Mikaelsson

Berat Abazi checkade in på Mörby patienthotell med sin ett dygn gamla dotter.

På rummet var det minst 35 grader varmt – och slut på fläktar.

– Min dotter klarade inte av det. Hon höll på att gråta ihjäl sig, säger Berat Abazi.

Den 25 juni födde Berat Abazis fästmö en dotter på BB Stockholm. Men snart fick de annat att tänka på när bebisbubblan plötsligt sprack.

– Dagen efter förlossningen checkade vi in på Mörby patienthotell. Det var en av de värsta nätterna i våra liv, säger Berat Abazi.

1 av 4 | Foto: PRIVAT
Berat Abazi tillsammans med sin fästmö Ardiana och barnen.

När de kom till hotellet sent på kvällen reagerade Berat Abazi på att det var ovanligt varmt i rummet.

– Vi pratar om minst 35 och upp till 40 grader. Min dotter klarade inte av det. Hon skrek konstant och fick feber. Hon höll på att gråta ihjäl sig och vi höll på att dö av värme.

Fanns inga fläktar

Berat Abazi bestämde sig för att gå till receptionen och fråga efter en fläkt. Svaret han fick var att alla fläktar var utlånade.

– Vi försökte kämpa oss igenom natten, men att se vår nyfödda dotter gråta oavbrutet var för mycket.

Vid 03.00-tiden fick han nog och ringde till en barnmorska på BB Stockholm.

– Till slut fick vi en fläkt från barnmorskans kontor. Hon sa att det var 33 grader på hennes kontor, men att det var ännu varmare i vårt rum, säger Berat Abazi.

Barnmorskor har reagerat

Eva Björnsdotter, barnmorska på BB Stockholm, är väl medveten om den frustration många nyblivna föräldrar känt när de checkat in på patienthotellet .

– Att det är supervarmt på rummen är ingen nyhet för oss. Vi skriver avvikelserapporter varje dag. De som tar hand om hotellet måste ta tag i det här. , säger hon.

Hur påverkas ett nyfött barn av värmen?

– Det är otroligt svårt att vila och återhämta sig när det är så varmt. Barnet påverkas såklart, men jag skulle inte säga att patientsäkerheten är hotad, säger Eva Björnsdotter.

För en dialog med fastighetsägaren

Anna Wingårdh är distriktschef för patienthotellet i Mörby och känner till händelsen.

– Det är en pappa som har klagat på att det är för varmt. Han vände sig till receptionen och vi har behandlat ärendet som en reklamation.

Hon kan inte svara på hur varmt det är i rummen, men påpekar att det såklart är varmare än vanligt.

Har ni en AC eller en fläkt på varje rum?

– Det varierar från rum till rum, säger Anna Wingårdh.

För att få bukt på problemet säger hon att de för en dialog med fastighetsägaren.

– Vi har haft fokus på portabla fläktar och ventilationsanläggningar i sommar. Det är inte vi som har ansvar för ventilationen, men vi för en dialog med fastighetsägaren om AC.

När det kommer till patientsäkerhet hävdar Anna Wingårdh att den inte är hotad – även om det är väldigt varmt på rummen.

– Vi är väldigt måna om patientsäkerheten. Om den är hotad skickar vi genast tillbaka mamma och barn till sjukhuset. Vi har en regelbunden kontakt med BB Stockholm och de har koll på bebisarna.

Värmen - problem inom vården

Det är inte bara Mörby patienthotell som har problem med värmen. I slutet av förra veckan, under pågående värmebölja, gav Stockholms läns landsting en lägesbild där det framgick att flera verksamheter larmat om värmen som påverkade såväl patienter som medarbetare.

På måndagen fanns det fortfarande inte fläktar i alla rum på patienthotellet i Mörby.

En barnmorska som vill vara anonym berättar att värmen fortfarande är ett problem – trots att det är något svalare jämfört med förra veckan.

– Folk har börjat ta med egna fläktar för att det är så varmt. Nu på morgonen lånade jag ut min fläkt till en familj.

ARTIKELN HANDLAR OM