Hit går dina pengar

NYHETER

Åsa från Röda Korset ser till att hjälpen når tusentals

1 av 4 | Foto: Lindrar Nöden Svenska Åsa Blomquist är anställd av Röda Korset. Hon och hennes kolleger ser till att hjälpen når fram i Thailand trots de ytterst svåra arbetsförhållandena.

KRABI

Åsa Blomquist är en av 21 anställda på Röda Korset som här i Thailand försöker hjälpa katastrofens offer.

-Den här insatsen liknar ingen annan vi har gjort, säger hon.

Templet i Krabi är liksom alla andra tempel i den här delen av Thailand fulla med kistor.

De står staplade i långa rader utanför den vackra byggnaden, stanken är outhärdlig, alla bär munskydd.

Åsa Blomquist står mitt i detta inferno och försöker reda ut om det just denna dag finns några svenskar som behöver hjälp på ett eller annat sätt.

Ingen normal insats

-Normalt hjälper vi alla människor, men nu är det bara svenskar vi riktar oss till, säger hon.

Röda Korsets katastrofinsats i Thailand är av ett helt annat slag än den som organisationen normalt ägnar sig åt.

-Vi är framför allt här för att vara medmänniskor. Att kartlägga skadade svenskar och försöka hjälpa de anhöriga.

Röda Korset har byggt upp två sambandscentraler i södra Thailand.

Det ena finns på Heritage hotel i Krabi, det andra på Pearl Village hotel i Phuket.

-Röda Korset har underställts Räddningsverket under den här insatsen. Vi bidrar med vårt kunnande, säger katastrofsamordnare Per Allan Olsson.

Byggt upp allt från noll

Han koordinerar 21 personer som är uppdelade på tre team. Här finns psykologer, terapeuter, sjuksköterskor.

-Vi kom i onsdags. Då fanns ingenting. Vi har tvingats bygga upp verksamheten från noll och tiden var nästan förlorad redan då.

Det största problemet är och har varit att försöka identifiera vilka av alla tusentals skadade på olika sjukhus som är svenskar.

-Det tar oerhört mycket tid. Och den tid som blir över går åt till att ta emot anhöriga och registrera dem och sedan försöka reda ut vilka hjälpbehov de har.

Så ska pengarna användas

Oisín Cantwell