Minister kräver hållbar spelreklam inför möte

avTT

Foto: Anders Wiklund TT
Civilministern Ardalan Shekarabi träffar spelbranschen under torsdagen efter kritiken mot spelreklam.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Hittills har 69 spelbolag fått licens sedan den nya lagstiftningen infördes.

Spelbranschens framtid står på spel, säger civilminister Ardalan Shekarabi inför torsdagens möte med spelbranschen. Hårdare regler väntar om inte spelbolagen visar vilja till förändring.

Den nya spellagen hann knappt införas vid årsskiftet innan kritiken började hagla. Flera spelbolag har anmälts för att inte leva upp till kravet på måttfull reklam. Dessutom har det nya registret Spelpaus, där spelare själva kan stänga av sig från spel, inte fungerat. Trots att spelare har registrerat sig och därmed sagt nej till spelreklam fortsätter bolagen att ta kontakt via bland annat mejl.

Kritiken har fått den ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) att kalla spelbolagen till ett möte på torsdagen. Och budskapet från ministern är tydligt:

– Sköt er! Annars måste vi överväga mer kontroll.

Utesluter inget

Tidigare har han tagit upp möjligheten att införa förbud mot spelreklam i samband med fotbollsmatcher på tv. Storbritannien har redan ett liknande förbud och bland annat Danmark verkar följa efter. Men det kan även bli aktuellt med ytterligare begränsningar av bolagens reklam.

– I nuläget vill jag inte utesluta något. Vi utvärderar regelverket kontinuerligt och ser vilka förändringar som behövs.

"Avgörande för framtiden"

Spelbolagen har pekat på tekniska brister som orsaken till att registret Spelpaus inte fungerat – en förklaring som den ansvariga myndigheten Spelinspektionen inte godtar. Flera bolag utreds nu och ett beslut om eventuella böter väntas inom kort. Ardalan Shekarabi tycker sig se en stark opinion mot en del av bolagens reklam.

– Jag förstår att man blir upprörd. Vi kommer inte att tolerera den här typen av aggressiv marknadsföring.

TT: Hur viktigt är det att branschen följer den nya lagen?

– Jag skulle säga att det är helt avgörande för hela branschens framtid.