Aftonbladet.se – bäst igen!

NYHETER

”Om topp 100 var en boxningsmatch hade aftonbladet.se vunnit på knock-out”

Foto: Aftonbladet.se vann den tyngsta titeln Årets bästa sajt samt mediaklassen i Internetworlds stora omröstning.

I tidningen Internetworlds juryomröstning av 2006 års bästa sajter är aftonbladet.se nummer ett.

Sajten vann både mediaklassen och har dessutom utsetts till Årets bästa sajt 2006.

Konkurrenterna i mediaklassen var Dagens Nyheter, Expressen, SR och SVT.se. Men aftonbladet.se vann även titeln som Årets bästa sajt 2006.

Dessutom vann aftonbladet.se det mest hedrande priset av allihop - läsarnas omröstning av 2006 års bästa mediesajt.

Prisutdelningen, den tionde i ordningen, skedde på onsdagskvällen vid en gala på Chinateatern i Stockholm.

Otroligt stolta

– Vi är otroligt stolta. Det här är en prestation som hela företaget står för, jublar chefredaktör Kalle Jungkvist.

– Vi jobbar alltid så nära ihop, både redaktion, teknik, administration och annonssäljare. Hela företaget samlat har bidragit till att utveckla aftonbladet.se till Sveriges bästa sajt, tillägger han.

Han är extra glad att ha vunnit just när konkurrensen är som hårdast.

Knock-out

– Trots att vi ständigt utmanas så håller vi vår tätposition. Det känns extra roligt att vinna i ljuset av att våra konkurrenter satsar.

Ur Internetworlds motivering:

”Tolv år efter starten når kvällstidningen en ny topp med en maffig tv-satsning och ny interaktivitet i form av forum, eftersnack och bloggar. Resultatet är den kompletta nyhets- och underhållningssajten med redaktörer som är mästare i att skriva så man klickar.” ”

I det nya numret av Internetworld skriver redaktionen:

”Aftonbladets anställda är också experter på att skriva så att vi stannar på sajten. Sällan har så lockande rubriker skådats som här. Aftonbladet.se är ett Hotel California på nätet – har du en gång loggat in kommer du aldrig därifrån”.

Frontlinjen

– De har varit med längst och hela tiden kämpat för att ligga i frontlinjen. I år har de storsatsat på interaktivitet med forum och bloggar och då var det inte så mycket snack om saken, kommenterar Mikael Zackrisson, chefredaktör för Internetworld.

– Aftonbladet har inte bara bra idéer. En webbsatsning handlar om så mycket mer. Rätt folk i organisationen, förmågan att sälja in webben till resten av företaget, modet av våga försöka. Och en stor dos tålamod. Aftonbladet har allt det där, tillägger han.

Tidningens dottersajter hitta.se och viktklubb.se var också nominerade i klasserna Sök och katalog respektive Hälsa och livsstil. Hitta.se blev trea i klassen och viktklubb.se kom tvåa.

Alla vinnare – hela listan

Internetworlds TOPP100-lista presentades på en stor gala på

Chinateatern och Berns Salonger i Stockholm under onsdagskvällen. Här är vinnarna i de 10 olika kategorierna.

aftonbladet.se har vunnit förr:

Robert Triches