Danskt mediehus får böta för avslöjande bok

avTT

Foto: Johan Nilsson/TT
Köpenhamns byret dömer ett mediehus till böter för publiceringen av en kontroversiell bok om Danmarks underrättelsetjänst. Arkivbild.

Den danska tidningen Politikens chefredaktör och tidningens ägarbolag döms att betala böter för att ha gett ut en avslöjande bok om Danmarks underrättelsetjänst PET – trots ett förbud.

Mediehuset JP/Politikens hus gav ut boken "Sju år för PET" år 2016. I boken berättar den tidigare PET-chefen Jakob Scharf om sin tid i underrättelsetjänsten för författaren Morten Skjoldager – vilket PET menar har skadat dess arbete och utsatt flera personer för fara.

Köpenhamns byrett, motsvarande tingsrätt, dömer bolaget att betala 100 000 danska kronor i skadestånd och Politikens chefredaktör, tillika ansvarige utgivare, Christian Jensen att betala 50 000.

Danska myndigheter utfärdade ett förbud för utgivning av boken, riktat mot mediehuset, varpå alla exemplar av boken beslagtogs hos danska bokhandlare. Kort därpå publicerades boken i stället som en del av Politikens helgbilaga.

Politiken har argumenterat att utgivningsförbudet inte gällde själva tidningen och dess utgivarskap. PET krävde dock totalt 15 miljoner kronor i skadestånd, samt fyra månaders fängelse för Christian Jensen.

Den danska domstolen slår fast att mediehuset överträdde utgivningsförbudet och att Jensen bär ansvar då han fattade beslutet. Påföljden blir dock väsentligt lindrigare än åklagarsidan önskat.

ARTIKELN HANDLAR OM

Danmark

PET