”Det är djupt beklagligt att jag har blivit lurad”

avLindah C Mohlin, Richard Aschberg

NYHETER

Tiotals miljoner av skattebetalarnas pengar går till de omstridda bolagen

1 av 4 | Foto: ANNIKA AF KLERCKER/TT
”Det är djupt beklagligt att jag har blivit lurad och vi skulle ha haft en bättre internkontroll”, säger förvaltningschef Birgitta Fahlgren-Sylvén i Sundbyberg.

Dina skattepengar går till de omstridda nummerupplysningsbolagen Riksdelen och 118700.

Aftonbladet kan i dag avslöja att kommuner, landsting och myndigheter har betalat över 13 miljoner till de två bolagen.

– Det är djupt beklagligt att jag har blivit lurad och vi skulle ha haft en bättre internkontroll, säger förvaltningschef Birgitta Fahlgren-Sylvén i Sundbyberg. 

Genom att begära in samtliga fakturor från de två bolagen sedan 2010 och framåt hos kommuner och övriga delar av offentliga Sverige kan Aftonbladet visa vilka som har drabbats.

Sollentuna, som är en av värsta kommunerna, har lagt ner 416 210 kronor på fakturor från Riksdelen och 118700, två nummerupplysningsbolag som många inte ens har hört talas om.

Det motsvarar kostnaden för 40 000 skolluncher.

”Ingen bra hantering”

Kommunen har i flera fall också lurats att förnya årskontrakt innan de har löpt ut och har på så sätt fått betala dubbelt för flera månader per år.

– Det är inte bra förstås att använda allmänna medel på det här sättet, säger Sollentunas kommundirektör Katarina Kämpe.

– Vi har självklart en ambition att se till att granska vartenda öre som går ut ur kommunen och det här har inte varit någon bra hantering.

Sollentuna är en av de kommuner som har betalat mest av alla till just de här två bolagen. Varför är det så, har ni sämst koll i Sollentuna?

– Jag vet inte hur andra har agerat. Men jag kan konstatera att för vår räkning kommer det här att stramas upp. Inköpsorganisationen är redan under översyn och när det gäller köp av annonsplatser så stramas det också upp.

Bortsett från olika förvaltningar så har kommunen centralt ett år betalat 21 875 kronor för att få vara med på Riksdelens nummerupplysning.

Äldreförvaltningen i Sundbybergs stad har också varit med och bidragit till de omstridda bolagens vinster.

”Väldigt fula och obehagliga metoder”

Förvaltningschefen Birgitta Fahlgren-Sylvén har själv suttit med telefonförsäljarna i luren.

Två år i rad beställde hon uppgifter för äldreförvaltningen hos 118700 för 17 488 kronor per år. Priserna sätts godtyckligt och två andra år kostade det knappt 9 000 för precis samma uppgifter.

Totalt har hon använt över 52 000 kronor av äldreförvaltningens pengar till det omstridda nummerupplysningsföretaget.

Andra delar av Sundbybergs kommun har gjort beställningar från de två bolagen i år, men äldreförvaltningen har inte gjort några beställningar sedan 2013.

– Ja, det är väl vad vi kategoriserar som blufföretag som har väldigt fula och obehagliga metoder, säger Birgitta Fahlgren-Sylvén.

Äldreförvaltningen har betalat över 17 000 för att vara med hos 118700 i ett år.

– Det är enorma pengar för ingenting och jag är väldigt glad att vi inte betalar det nu.

Det är du som har pratat med telefonförsäljarna och du står som referens på fakturorna?

– Jag är säker på att jag verkligen har blivit förd bakom ljuset på ett fult sätt. Men jag kan inte komma ihåg samtalen.

Betalade dubbla avgifter

Eda kommun tillhör också skaran som har satt lite guldkant på tillvaron för de två nummerupplysningsbolagens ägare. Inom loppet av fem månader 2010 fick kommunen två fakturor från 118700 och betalade därmed dubbla avgifter för sju månader. Totalt kostade det skattebetalarna 68 726 kronor att få ha med kommunens uppgifter hos det relativt okända nummerupplysningsbolaget under 18 månader.

– Det är ju inget bra och därför har vi sett över allt sånt och nu förekommer det inte, säger kommunchef Birgitta Jansson som var den som tecknade avtal med bolagets telefonförsäljare.

– Jag tycker det är lurendrejeri eftersom man ofta anger som skäl att din företrädare var mycket intresserad av det och gick med på det.

Eslövs kommun har också köpt avtal med de två bolagen – men inte nu längre.

”Leverantören är spärrad hos oss sedan hösten 2012 då det är blufföretag.”, skriver ekonomiassistent Eva Sund i ett meddelande när hon skickar de fakturor som finns.

I samtal med Aftonbladet uppger hon att kommunen har anlitat extern hjälp för att gå igenom alla utbetalningar:

– Vi har ett företag som går igenom våra utbetalningar och förekommer det blufföretag så får vi besked om det.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på [email protected]

ARTIKELN HANDLAR OM