Norskt jaktflyg skar av ryska bombplan i natt

NYHETER

Två norska jaktflygplan lyfte mot ryskt bombflyg under natten till i dag.

Jaktflygplanen följde sedan bombplanen ner över Nordsjön.

– De ryska piloterna vet att vi kommer, säger John Inge Øglænd vid norska försvaret till Aftenposten.

Foto: Scanpix
Möttes i natt Här följer en norsk F-16 ett ryskt bombplan över Nordsjön under natten till fredagen.

Nattens incident var den andra av den här typen under den gångna veckan, skriver Aftenposten.

De norska jaktflygplanen mötte de ryska bombflygplanen av typ Tupolev 95 vid Vesterålen i nordvästra Norge vid 01-tiden i natt. Sedan följde jaktflyget efter bombplanen ner över Nordsjön mellan Aberdeen och Stavanger, och sen vände bombflyget och flög tillbaka.

De ryska bombflygplanen kom aldrig in i norskt luftrum.

– De gjorde ingenting otillåtet. De riktade sig aldrig in över norskt luftrum. Vi skickar rutinmässigt upp flygplan för att markera norsk suveränitet, säger överstelöjtnant John Inge Øglænd vid det norska försvarets operativa högkvarter, till Aftenposten.

– De ryska piloterna vet att vi kommer. Ibland kommer de så nära att piloterna vinkar till varandra, säger han.

”Ingenting ovanligt”

Enligt John Inge Øglænd är den här typen av händelser ingenting ovanligt.

– Jag har blivit lite tagen på sängen av det stora medieintresset kring det här fallet. Det är ingenting ovanligt med de här flygningarna, bortsett från att de gick lite längre söderut än vanligt, säger John Inge Øglænd till Aftenposten.

Enligt Øglænd är de långa flygningarna en del av de ryska styrkornas övningar.

David Heibrandt, informatör vid svenska Försvarsmakten, säger att det är ”väldigt ovanligt” att svenskt jaktflyg skickas upp i luften för att möta utländskt stridsflyg. Däremot är det vanligare med civilflyg som kommit fel.

– Vi har en rote (flygvapenenhet) med Gripen-plan som står i beredskap dygnet runt, året om, för att freda Sveriges gränser från kränkningar, säger David Heibrandt till Aftonbladet.se.

– Med jämna mellanrum får de gå upp och avvisa plan. I de flesta fall handlar det om civila plan som kan ha flugit fel eller som inte har tillstånd att flyga in i svenskt luftrum, säger han.

David Nannini Nilsson