Svenska jeansen erövrar världen

Foto: Örjan Andersson vill inte kalla Cheap Monday-trenden en hype. ”En hype brukar dö ut, vi har bara fortsatt”, säger han. Och fortsätta tänker han göra. Nu ligger världen framför hans fötter. Foto: LINA BOSTRÖM EINARSSON
NYHETER

Den första modellen var svart och tajt.

Nu syns Cheap Monday på var och varannan

rumpa.

Här är historien om brallan som erövrade

både indie-Stockholm och världen.

Foto: "Det var ett unikt namn. Det har aldrig funnits ett varumärke som kallar sig billiga"

I april 2002 öppnade butiken Weekday på Olofsgatan i city. Den fick snabbt en krets av stamkunder som lockades av deras blandning av second hand och kreddiga märken som Whyred, Seven och Burfitt.

Men mot slutet av 2003 började en av ägarna, Örjan Andersson, att fundera. Kanske skulle de ha ett eget märke? En motpol till de allt fler dyra LA-märken som poppade upp på jeansmarknaden?

Ett unikt namn

Örjan Andersson, som har jobbat i jeansbranschen i 15 år, började tillsammans med kollegorna Lars Karlsson, Adam Friberg och Sanna Atldax skissa på både modeller och namn till de allra första Cheap Mondayjeansen.

– Vi ville ha ett namn som skulle örknippas med Weekday. Och det var ett unikt namn. Det har aldrig funnits ett arumärke som kalllar sig billiga, berättar Örjan Andersson.

I mars 2004 fanns de första paren till försäljning. En svart, tajt modell som fortfarande är storsäljare.

Reaktionerna lät inte vänta på sig.

Först blev stamkunderna frälsta. Sedan spred sig ordet på gatan, och nu springer så gott som var och varannan människa runt med en dödskalle på rumpan.

– En praktikant till oss uttryckte detså bra. Han sa att det var jeans för folket, säger Örjan Andersson och fortsätter:

– I början höll man på att smälla baklänges när man såg jeansen ute. Nu är jag van i Sverige, men det är roligt att se dem i till exempel Frankrike. Här hemma är det mycket indiekids som bär jeansen. Där är det mer fashionfolk.

För Cheap Monday har tagit stora kliv utanför Stockholm. Förutom att de säljs i stora delar av Sverige finns de nu i 24 länder. På bara två år har de etablerat sig i USA, Japan och Europa.

Bra timing

– Jag har trott väldigt mycket på det hela tiden, men kunde inte förutse att det skulle gå så fort, myser Örjan Andersson.

Någon hype vill han inte prata om.

– Man kan väl kalla det som var i början en hype. Men en hype brukar dö ut efter ett par månader. Vi har bara fortsatt.

Mycket av populariteten tror han har med timing att göra.

– Vi var väldigt tidiga med hög midja och tajt fot till exempel. Och vi började från undergroundnivå, på en liten bakgata.

Framtiden ser ljus ut

Det som först startade litet har alltså vuxit sig stort och starkt på bara ett par år. I dag finns Cheap Mondays logga på mer än bara jeans och de har fabriker i Kina och Italien. Frågan är om de kanske har blivit för stora för sprungstanken.

– Nej, jag tycker inte att vi har blivit för stora. Jag tror inte att vi kommer att bli det heller. Vi har sökt oss till butiker som är som vi, och jag hoppas att det märks på produkterna att det ligger mycket entusiasm och glädje bakom.

På framtiden ser Örjan Andersson ljust. Det finns enligt honom, massor kvar att erövra.

– Vi vill bygga en bra grund så att vi kan fortsätta att växa och göra bra kollektioner. Och vi kommer att göra annat än kläder hösten 2007, men vad kan jag inte avslöja. Världen framför fötterna på jeansmärket som inspireras av Stockholms vardagsliv alltså?

– Om vi fortfarande är stora om 20 år är jag nöjd. Men jag tar 10 år i taget, säger Örjan Andersson.

CHEAP MONDAY SEDAN STARTEN

VARFÖR HAR DU CHEAP MONDAY?

Här hittar du Cheap Monday

Therese Hansson, Aftonbladet