Dog i förarlös Tesla – Elon Musk: Bilen hade inte autopilot

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Två män brändes ihjäl när den förarlösa Teslan körde in i ett träd.

Elon Musk kommenterar dödsolyckan på Twitter och hävdar att fordonet i fråga aldrig haft autopilot.

Nu begär Texaspolisen tillgång till företagets data om fordonet.

Houstonläkaren William Varner skulle visa en vän sin Tesla Model S och hur det funkar att åka utan förare, skriver Reuters.

De båda männen lämnade hans hem i bilen och därefter ska Varner ha flyttat till baksätet där hans vän satt. I en kurva körde fordonet rakt in i ett träd. Båda ombord dog när bilen fattade eld.

Olyckan inträffade i lördags och nu har Teslas vd Elon Musk kommenterat den på Twitter:

”Dataloggarna som har hämtats hittills visar att autopiloten inte var igång och att den här bilen aldrig köpt FSD”.

Teslas vd Elon Musk kommenterar olyckan på Twitter.
Foto: Ringo H.W. Chiu / TT
Teslas vd Elon Musk kommenterar olyckan på Twitter.

”Inte berättat för oss”

FSD kallas av Tesla på svenska för ”total självkörningsförmåga” och enligt Elon Musk har alltså bilen som var inblandad i dödskraschen inte det systemet.

Musk skriver också att gatan där olyckan skedde inte hade målade väglinjer vilket ska krävas för att köra en Tesla på autopilot.

Hans kommenterar om olyckan har väck kritik och frågor. Dels från upprörda twittrare och dels från Texaspolisen.

– Om han twittrar det där så har han redan fått tillgång till datan, det har han inte berättat för oss. Vi väntar med förväntan på den informationen, säger polisen Mark Herman, från den utredande polismyndigheten i Harris county, enligt Reuters.

Tesla Model S har FSD, ”total självkörningsförmåga”, och nu utreds huruvida den var var aktiverad vid olyckan.

23 pågående utredningar

Polisen uppger också att båda männen hittades i baksätet och att vittnesuppgifter pekar på att ingen av dem suttit vid ratten, skriver Reuters.

Amerikanska National highway traffic safety administration, NHTSA, som utreder olyckan uppger att de har 23 pågående utredningar om olyckor där Teslas autopilot pekats ut som en faktor.

Tre dödsolyckor med Teslas autopilot har utretts av NHTSA i USA sedan 2016, uppger Reuters.

Amerikanska haverimyndigheten NTSB säger att de också utreder olyckan och att de främst fokuserar på branden som bröt ut efter kraschen. Teslans batteri tog fyra timmar att släcka.

Tesla-aktien sjönk inledningsvis efter att olyckan blev känd. Efter Elon Musks twittrande återhämtade den sig delvis, rapporterar Reuters.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN