Produkten förstörde Lindas hår – måste klippa av allt

1 av 2
NYHETER

Linda Zander, 40, har alltid haft långt och friskt hår.

Men i helgen, när hon använde sig av John Friedas produkt ”Visibly brighter”, satte det sina tydliga spår.

– Nu är allt hår en enda stor hård boll, säger hon.

För två veckor sedan var Linda Zander på Åhlens och köpte John Friedas hårprodukt ”Visibly brighter”, som gradvis ska ge en brunett ett ljusare hår.

– Jag brukar köpa deras produkter så det var inga konstigheter, berättar hon.

När Lindas pojkvän hjälpte henne att schamponera in produkten märkte han hur håret började tova ihop sig.

– Han sa att håret korvade ihop sig och blev hårt som en boll, så jag hällde i lite mer av produkten för att jag trodde att det skulle lösa upp tovan. Det var som sagt ett balsam.

Håret blev värre, den lilla tovan hade blivit en stor boll som varken gick att kamma ut eller mjuka upp med olja.

– Jag har alltid haft långt hår men det tovade ihop sig från öronen och ner. Som om det hade brunnit. Det är någon kemisk reaktion som har hänt i alla fall.

Linda tog kontakt med John Frieda Nordic på Facebook. De bad henne att komma till deras kontor för att visa upp håret och testa produkten.

– När jag kom dit var de otrevliga och sa att det inte var deras produkt det var fel på, att jag måste ha haft någonting annat i håret och att det i övrigt bara är att klippa av allt.

”Ska inte hända någon annan”

Linda ville inte klippa av sig håret och fortsatte att söka med ljus och lykta efter en lösning och ett svar på vad det är som har hänt med håret.

– Jag hörde av mig till min kompis som är frisör. Hennes kollega ringde till John Frieda för att se om hon kunde påverka. Företaget ringde upp mig igen men sa att jag var tvungen att göra ett frisörbesök och klippa av det.

– Det känns så töntigt att gnälla över sitt hår efter allt som har hänt i Stockholm under helgen, men jag vill inte att det här ska hända någon annan. Hade det varit en blekning hade det varit en sak, men när det är en inpackning känns det konstigt.

Melanie Schnitzler, pressansvarig för kosmetikaföretaget Kao, skriver att de tar Lindas klagomål på största allvar.

– Vi har bett konsumenten att få analysera produkten som hon har köpt samt ett hårstrå i ett av våra laboratorium. Först då kan vi se om håret har tagit skada av vår produkt. Vi kan dock konstatera att vi inte är medvetna om eventuella kvalitetsfrågor på denna produkt och har inget jämförbart konsumentklagomål i det tidigare. Vi behandlar detta fall brådskande, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.

ARTIKELN HANDLAR OM